Annonce
Bolig og livsstil

Det betyder det når børn kalder noget kedeligt

Hvis en opgave, et regnestykke eller en ny leg virker fremmedartet eller svær, så kan det føles mere sikkert at afstå fra at prøve. Så sætter man i hvert fald ikke noget på spil, forklarer Sofie Münster. Foto: /ritzau/Dresling Jens/arkiv

"Det er kedeligt" eller "jeg gider bare ikke" kan være udtryk for en række forskellige følelser, som barnet har svært ved at sætte ord på. Få en parlør her.

"Jeg er bare sur".

Hvis børn i skolealderen fra tid til anden afskriver en forespørgsel eller en opgave med en kontant melding om, at de er sure, eller at den foranstående opgave er kedelig, så er det ikke altid det, det handler om.

- Sur er ikke bare sur. Hvis du er underudfordret, så kan du være sur, fordi du keder dig. Er du overudfordret, kan du være sur, fordi du er bange, forklarer Hans Henrik Knoop, lektor i socialpædagogik ved Aarhus Universitet.

Men børn kan ikke altid mærke forskellen på at være bange eller at kede sig, fordi surheden går igen og er den nemmeste følelse af genkende, og så er det den, der kommer til udtryk.

- Nogle gange bruger børn udtrykket, "det er bare kedeligt", selv om man kan se på dem, at de synes, det, der foregår, er superspændende, siger Hans Henrik Knoop.

Og det er, fordi den sikre løsning til ikke at fejle er ikke at engagere sig, forklarer indehaver af forældreportalen Nordicparenting.dk, Sofie Münster.

Voksne har det nemlig med at glemme, hvor meget modstand der er forbundet med at lære nye ting, når man er barn.

- Man risikerer en masse, når man rækker hånden op og skal prøve at svare på nye, svære spørgsmål. Det er faktisk meget lettere at sige, "det er ikke noget for mig", end det er at kaste sig ud i noget nyt, og se hvad der sker.

Når børn føler sig sårbare, så kan de forsøge at holde sig ude af de situationer, der kan udløse de vanskelige følelser, som risikoen for at fejle giver.

Det kan både være med udtryk om ikke at gide, eller at de ikke har lyst. Eller med undskyldninger om ondt i maven, dårlige instrukser fra læreren, eller "jeg behøver ikke øve gangestykker, for jeg kan dem allerede".

- Et klassisk tankeeksempel er barnet, der bliver ved med at tegne en sol igen og igen, fordi mor har sagt, at den var godt nok pæn. Hvorfor så risikere at tegne et grimt hus?, spørger Sofie Münster.

Hun forklarer, at forsøg, med hvordan man italesætter børns evner og læring, har vist, at de voksne kan gøre meget for at hjælpe børnene til at turde prøve den svære udfordring, det er at lære nyt.

Hvis man giver børn opgaver, som de godt kan løse, men roser den ene halvdel for at have arbejdet hårdt og den anden halvdel for at være kloge, så klarer den hårdtarbejdende gruppe sig bedre i efterfølgende sværere opgaver. Fordi de får italesat, at det var flot, at de arbejdede for resultatet, forklarer hun.

- Man er nødt til at sige til børnene, at svært er bedre end nemt. Det er de svære ting, man lærer noget af, for hvis noget er nemt, så er det gerne et udtryk for, at du kunne det i forvejen, siger Sofie Münster.

For at vise børnene at det er okay, når noget er svært, skal man ifølge Sofie Münster sætte fokus på proces i stedet for resultat. Den har de fleste nok hørt før, men hvad betyder det egentlig?

- Ros børnene for noget andet end deres resultater. Vent ikke med at rose dem, til der ligger en karakter, du kan bedømme ud fra, forklarer hun.

Sig i stedet sætninger som, "hvor var det godt kæmpet med mellemregningerne i dag", eller "jeg lagde mærke til, at du blev ved, selv om det var svært - godt gået", lyder forslagene.

Fakta: Det kan vendinger som "det gider jeg ikke" betyde

- Udtryk for kedsomhed kan betyde, at barnet er underudfordret, og at man kan skrue op for sværhedsgraden.

- Udtryk for ligegyldighed eller surhed kan være et udtryk for, at barnet er bange for at fejle og derfor forsøger at undslippe opgaven.

- Udtryk for overdreven selvsikkerhed a la "det kan jeg allerede", er et udtryk for, at barnet tror, resultatet er vigtigst. Belys i stedet, at det at øve sig er vigtigst.

- Hvis børn bruger det samme udtryk meget, kan det være, at de mangler et rigere sprog for forskellige følelser. Tal med dem, og giv dem ord at bruge for om de er nervøse, bange, keder sig eller andet.

Kilder: Hans Henrik Knoop, Sofie Münster.

  • RB PLUS Antallet af folkeskoler er faldet med 23 procent
    Hvis en opgave, et regnestykke eller en ny leg virker fremmedartet eller svær, så kan det føles mere sikkert at afstå fra at prøve. Så sætter man i hvert fald ikke noget på spil, forklarer Sofie Münster. Foto: /ritzau/Dresling Jens/arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Annonce
Annonce
Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing