Skuespillerinden Julie Zangenberg er én af Danmarks mest populære unge piger. ikke nok med, at karrieren kører på skinner, så har den blonde pige også formået at få fodboldspilleren Nicklas Bendtner i nettet.
Men hun har ikke altid haft det nemt. Og derfor har hun valgt at være med i en ny kampagne fra Ungdommens Røde Kors, hvor der bliver sat fokus på udsatte børn og unge i Danmark.
- Selvom man er stærk og kan og vil en masse selv, kan alle få brug for hjælp. Jeg havde perioder, da jeg var yngre, hvor jeg kunne føle mig mærkelig, udenfor og ensom, fortæller skuespillerinden.
- Jeg kæmpede selv for at komme ovenpå, men fik også vigtig hjælp af blandt andre min familie, en fantastisk matematiklærer og en god boksetræner. Jeg er den dag i dag taknemmelig over, at jeg skylder dem en tak, siger Julie Zangenberg.
Og det er netop ved at sige tak, at hun vil sætte fokus på de unge.
Omdrejningspunktet bliver hjemmesiden sigtak.dk, hvor skuespiller Julie Zangenberg, komiker Jonas Schmidt og musiker Wafande i en række virale film hjælper danskerne med at overlevere en tak personligt via Facebook til for eksempel en ven, mor, studiekammerat, bedstemor eller gammel fodboldtræner.
- Med "Sig tak"-kampagnen vil vi gerne have danskerne til at mærke efter. Hvem kan du takke og for hvad? At kunne takke et andet menneske giver en fantastisk følelse indeni, og det ønsker vi, at alle mennesker kan, forklarer Mads Espersen, landsformand for Ungdommens Røde Kors.
Han påpeger dog samtidig, at det desværre langtfra er alle, der har nogen at takke i dag.
- I Danmark er der lige nu op mod 170.000 børn og unge med problemer som ensomhed, fattigdom, misbrug og vold, forklarer han.
I filmene ser det ud som om, at du ringer direkte til den kendte ambassadør, der på din opfordring klikker sig ind på din vens facebookside og leverer en takkehilsen rettet direkte til din ven. Hver gang en takkehilsen sendes, hjælper dette med at sætte fokus på Ungdommens Røde Kors og budskabet om udsatte børn og unge i Danmark.
/ritzau/