Mange fravælger reparation af hårde hvidevarer - og i nogle tilfælde er en ny maskine da også det miljøvenlige valg. Men oftest bør du give den gamle en chance.
En fejlkode på vaskemaskinen eller en underlig lyd fra køleskabet.
Når de hårde hvidevarer begynder at brokke sig, vælger de færreste danskere at forsøge at få dem repareret.
Kun 16 procent sender altid maskinen forbi en reparatør, mens 55 procent aldrig, sjældent eller kun af og til forsøger at få fikset problemerne, før de køber nyt.
Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har foretaget for ingeniørforeningen IDA.
Begrundelsen lyder blandt andet, at det ofte er billigere at købe nyt, samt at det er besværligt at finde reservedele eller få produkterne repareret.
- Der er rigtig meget bekvemmelighed i det, siger Michael Søgaard Jørgensen, der er lektor i bæredygtig innovation på Aalborg Universitet og talsmand for IDA på området cirkulær økonomi.
Men en brug-og-smid-væk-kultur er sjældent god for miljøet, der i disse år fylder mere og mere i manges bevidsthed.
Og en FN-rapport fra 2017 påpeger da også, at eksempelvis vaskemaskine og køleskab fra et miljømæssigt synspunkt bør være i brug i mindst ti år.
- Der går rigtig mange ressourcer og meget energi til at producere udstyret, så der er en klar fordel i at få det til at holde længere, siger Michael Søgaard Jørgensen.
Foruden den energi, der er forbundet med produktionen, tærer nyproduktion også på knappe ressourcer som eksempelvis kobber.
Men er det for fristende at aflevere den defekte maskine og stikke en, der virker, i kontakten kort efter, er der faktisk også dukket en ny og mere bæredygtig mulighed op flere steder i landet.
- Der findes virksomheder, som reparerer hårde hvidevarer, der er afleveret på genbrugspladsen - og sælger dem igen med en ny garanti, forklarer Klaus Bystrup, som er projektleder hos Aalborg Forsyning.
Her samarbejder de med en række lokale virksomheder om at forlænge levetiden på hårde hvidevarer - og lignende virksomheder findes flere steder rundt omkring i landet.
Det vil sige, at du som forbruger kan henvende dig og købe en ældre maskine, som er blevet repareret og sælges med to års garanti som en ny maskine.
- Vi er stadig i den tidlige fase, men vi kan konstatere, at der er et marked for det her, siger han og tilføjer, at det ikke er det store problem at finde nyere brugbare maskiner.
- Rigtig mange af de produkter, der afleveres på genbrugspladsen, har kun mindre fejl og kan nemt repareres. Andre er slet ikke i stykker, forklarer han.
Klaus Bystrup peger på, at markedet for at reparere og sælge med ny garanti allerede har vundet stor udbredelse inden for eksempelvis øvrig elektronik som computere, telefoner og tablets.
/ritzau fokus/