Få eksperternes anbefalinger til gode begynderruter og deres tip til at komme godt i gang med vandringen.
Drømmer du om ro og fordybelse på den lange vandring i selskab med knejsende træer, rislende åer og dine egne uforstyrrede tanker?
Så er det bare med at komme i gang. Her får du tre eksperters råd til, hvor du kan begynde.
Ingelise Kvorning og Hans Henrik Kleinert er turledere hos Dansk Vandrelaug. De foreslår Hærvejen som et godt sted at lægge ud, hvis du drømmer om at blive omsluttet af storslået dansk natur.
Den historiske rute går under kælenavnet "den danske camino".
- Der er herberger, det er tæt på naturen, og der er normalt ikke overrendt. Ruten er særligt smuk fra Jelling og nordover.
- Det er en god begynderrute - det er nemt at komme hjem, hvis noget går galt, lyder rådene fra turlederne.
I sin helhed er Hærvejen en mere end 500 kilometer lang rute. Men du kan klippe den over i de bidder, der passer til dig. På hærvejen.dk er der udførlige ruteforslag og oversigter over overnatningsmuligheder undervejs.
Elisabeth Lidell har dedikeret sig til at være pilgrimspræst, og hun tager ofte grupper med på vandringer i det danske land.
Ud over Hærvejen vil hun anbefale Mols Bjerge eller en tur Ærø rundt.
- Man behøver ikke at gå over åen efter vand. En tur op igennem Jylland er fantastisk, siger hun og fortsætter:
- Når man vandrer i Mols Bjerge og på Ærø kan man næsten hele tiden se havet.
Før du kaster dig hovedkulds ud i vandringen, er det dog anbefalelsesværdigt at tjekke op på, hvilken form du reelt er i. Så sikrer du dig, at det bliver en god oplevelse.
- Fysisk skal man selvfølgelig vide, at man kan gå 20 kilometer om dagen i mange dage i træk, siger Elisabeth Lidell og tilføjer:
- Man skal også have gået sine støvler til, så man ikke får vabler.
Det tilslutter de to turledere fra Dansk Vandrelaug sig. De anbefaler, at du vælger de lidt højere støvler frem for at gå i vandresko.
Det giver god støtte op omkring anklen og mindsker risikoen for at vrikke om.
De anbefaler, at du på forhånd træner at gå med oppakning på omkring otte til kilo, så du vænner dig til det. Generelt handler det om at holde oppakningen så lille som muligt på turen, så den ikke trætter dig unødvendigt.
/ritzau fokus/