Antallet af kendte og mængden af kendisstof er eksploderet. Måske ville det hele være meget bedre, hvis der var færre af dem, mener ugebladet Se og Hør.
Der er kendte mennesker over det hele efterhånden. Og det er ikke gået ubemærket hen på ugebladet Se og Hør, der lever af at beskrive de kendtes gøre og laden.
- I gamle dage behøvede man bare sige Ghita - så vidste folk, hvem det var. Men der er relativt få, der brænder igennem på den måde i dag. Der er kommet så mange, at vi knap nok kan holde styr på, hvem de er, siger Se og Hør-journalist Marianne Torpe, som har været på bladet i 10 år, til Politiken.
Hvor kendisvæksten har været til at føle på for ugebladet, så er mængden af sladderjournalistik også eskaleret voldsomt, siger journalist og forsker Kirsten Sparre.
Hun har undersøgt mængden af kendisstof i medierne i 1999 og 2008, og kendishistorierne er steget med 282 procent.
- Der er både flere kendte og også flere medier, der gentager de samme historier om kendte. Meget af stigningen skyldes internettet, hvor kendisstof er noget, der bliver satset på. Selv Jyllands-Posten har i dag en rubrik om kendisser, siger Kirsten Sparre til avisen.
Salgstallene på Se og Hør ligger i dag på mellem 155.000 og 175.000 solgte eksemplarer om ugen - for 10 år siden var det omkring 230.000.
Og måske ville det være bedre med færre kendte, siger Se og Hørs chefredaktør Kim Henningsen.
- Min første tanke var jo, at det er godt for os, at der er kommet flere kendte. Men det kan jo egentlig godt være, at man skulle ønske sig tilbage til dengang, da nettet knap nok eksisterede, og der var færre kendte, som alle til gengæld kunne relatere sig til og købe blade for at følge.
/ritzau/