På Københavns Hovedbanegård er salget af Anders And-blade mere end tredoblet, og mange steder i landet er bladet med Sidney Lee som gæst udsolgt.
Folkene bag Anders And & Co. godter sig rigtigt for tiden. Sidste uges salgsstunt med realitystjernen Sidney Lee som gæstestjerne i bladet og ændernes besøg i Danmark har nemlig virket.
Anders' og ungernes tur til Danmark, hvor de blandt andre også møder statsminister Lars Grynte Grismussen og dronningen, er blevet en sællert af de helt store.
Hos Egmont Serieforlaget, der udgiver Anders And-bladet, har man endnu ikke det præcise overblik over, hvor mange blade der er blevet solgt. Men man er ikke i tvivl om, at det er gået fremragende.
- Bladet har været helt udsolgt i Vejle- og Jellingområdet, hvor en del af handlingen foregår, men det har også været udsolgt andre steder. Det er vi ikke vant til, siger forlagets marketingchef Thomas Bundgaard.
Anders And-bladet har i den seneste tid oplevet et markant fald i salget i Danmark. Der måtte ske noget drastisk for at vende bøtten, og det mundede ud i bladet med titlen "Turen går til Danmark".
Her oplever Anders And og ungerne de ublu priser i Nyhavn, da de bliver flået for over 300 kroner for fire glas limonade og en wienerbasse. De møder også kendisfænomenet Slibri Lee, der er en andebyficeringen af realitystjernen Sidney Lee.
I DSB-kioskerne Kort & Godt, hvor Anders And-bladet bliver solgt, har man rå tal, der beviser, at salget er ekstraordinært højt. Det fortæller produktchef Claus Offersen.
- Salget er steget med mere end 200 procent i Kort & Godt-kæden, og på Københavns Hovedbanegård har vi registreret en stigning i salget på 325 procent, fortæller han.
Claus Offersen fortæller desuden, at de foreløbige opgørelser tyder på, at Anders And & Co. i den forgangne uge har været det mest solgte ugeblad i DSB-regi.
/ritzau/