Hver gang min bil har kørt 30.000 kilometer skal den til service. Olien skal skiftes, og der er som regel en eller anden vital del, der skal udskiftes. Hvert år går mange til lægen og får et helbredstjek for at forebygge alvorlige sygdomme eller opdage dem i tide.
Hvert år aflægger virksomheder beretning overfor aktionærer eller ejere, og virksomheden ses jævnligt kritisk efter i alle hjørner. Det er vigtigt at lade sig selv undergå et kritisk og indgående servicetjek af, hvad man laver eller står for. Fungerer alt, som det skal, og er der noget, der kan gøres bedre? Er der vitale dele, der skal udskiftes? Er der slid på “motoren”?
Lolland og Guldborgsund kommuner er begge “nye” kommuner med snart fem år på bagen, og derfor ville det være godt at begge fik det store 100.000 kilometers eftersyn, hvor også “tandremmen” skal udskiftes. De seneste uger har budt på mange artikler om problemer med økonomien i begge kommuner.
Vel at mærke store problemer.
Lolland Kommune satte for kort tid siden selv en proces i gang for at servicetjekke sig selv, og det er meget positivt og mest af alt - nødvendigt. Men er det nok? Gør vores kommuner det godt nok? Lever de op til de gængse krav og forventninger til god service?
Vi hører jævnligt kritik fra borgerne over ting, de ikke synes er i orden. Det kan være børnepasning, huller i vejen, manglende busser, for sparsom hjemmehjælp eller manglende hjælp i sociale sager. I virkeligheden hører vi ofte mere negativ kritik, end vi hører noget positivt.
Nogle gange er der hold i kritikken, men for det meste er det en uretfærdig kritik af både Lolland og Guldborgsund kommuner. Men kritikken er udtryk for, at der er behov for at få afstemt forventningerne. Det er her et servicetjek af kommunerne kommer ind i billedet. Fordi det er meget tydeligt, at vi som borgere har en klar forventning om et vist serviceniveau i kommunen, og ofte svarer denne forventning ikke til virkeligheden: Kommunen er slet ikke i stand til at leve op til det forventede, og det udløser automatisk stor skuffelse og kritik.
Store besparelser venter forude, og det vil sætte begge kommuner under et forøget pres, og kritikken over et for lavt serviceniveau vil hagle ned over kommunen.
Lolland-Falster har masser af godt og positivt at byde på, men det bliver hele tiden overskygget af kritikken af det kommunale serviceniveau og nu udsigten til besparelser.