Hver gang man kører over Storstrømsbroen er den første tanke altid: Hvor længe mon broen holder? Forfaldet er omfattende med smuldrende beton og rustent jern. Vejbanen er af ”østtysk” standard, og toget må ikke køre mere end 90 kilometer i timen, når broen passeres.
Det er svært at forestille sig, at Storstrømsbroen skal være en del af den fremtidige faste (og hurtige) forbindelse til Tyskland via Femern Bælt-forbindelsen. Midt i det hele ligger den som en smal tragt, der skal passeres ikke bare med forsigtighed, men også i afmålte mængder.
Derfor er der stor bekymring for, at Storstrømsbroen ender med at blive en flaskehals og en hæmsko for togtrafikken, når den faste Femern Bælt-forbindelse åbner. En lang række høringssvar som Trafikstyrelsen har modtaget giver udtryk for stor bekymring for kapaciteten på Storstrømsbroen. Især DSB er utilfredse med udsigten til, at der ikke bliver gjort noget ved Storstrømsbroen i forbindelse med det samlede Femern Bælt-projekt.
Den enkeltsporede og gamle bro vil være direkte ”kapacitetsbegrænsende” skriver DSB i deres høringssvar. Oversat til dansk betyder det, at der ikke vil kunne køre så mange tog som ønsket på strækningen, og vi får dermed ikke det fulde udbytte af den kommende faste forbindelse til Tyskland.
Men hvorfor ikke få gjort noget ved Storstrømsbroen nu, hvor der faktisk er mulighed for at skabe den rigtige og fremtidssikrende løsning? Godt nok vil en ny bro over Storstrømmen koste et par milliarder, men hvad betyder det beløb i et anlægsprojekt der løber op et to cifret milliardbeløb?
Signalet er ikke til at tage fejl af, når Trafikstyrelsen gennemgår høringssvarene. Vi får en andenrangs jernbane ud af det, hvis der ikke gøres noget drastisk ved Storstrømsbroen.
Når der så samtidigt rejses krav om en egentlig højhastigheds-jernbane, hvor tog kan køre med op til 250 kilometer i timen, er det klart at hele debatten om Femern-forbindelsen må udvides til også at omfatte en ny fast jernbaneforbindelse over Storstrømmen og Guldborgsund.
Det ville være ærgerligt at åbne Femern forbindelsen i 2018 for så at konstatere, at der ikke skete de store fremskridt for togtrafikken – hverken i antallet af afgange, rejsetider eller hastigheden.