Med sommerens komme er det også blevet eksamenstid. Regnskabets time, hvor de forudgående 10 års skolegang skal afprøves – og værdisættes ved hjælp af karakterer. En god afgangseksamen fra folkeskolen er det første skridt mod en god uddannelse.
Alt for mange unge fra Lolland og Guldborgsund kommuner får ikke nogen uddannelse efter at de har forladt folkeskolen, og det stiller dem meget ringe i kampen om at få et job. Problemet stikker dybt og har sin rod i folkeskolen. Tallene fra sidste års afgangseksamener på landsdelens folkeskoler afslører et meget trist og problematisk billede af uddannelsesniveauet hos de unge skoleelever. Hver femte elev i Guldborgsund kommune fik sidste år ved 9. klasses afgangsprøverne enten dumpekarakteren 00 eller 02, der lige med nød og næppe er bestået. I Lolland kommune er billedet værre: Her er det hver fjerde elev, der enten fik 00 eller 02.
Det samlede karaktergennemsnit ved afgangseksamenerne er heller ikke imponerende og ligger et pænt stykke under middel og godt under landsgennemsnittet.
Enten er der noget galt med de unges intelligens og evne til at lære eller også er der noget fundamentalt galt med landsdelens folkeskoler.
Historisk set er der ikke tradition for at tage en uddannelse på Lolland og Falster. Det er mere almindeligt kun at have folkeskolens afgangsprøve end at have en videregående uddannelse. Sådan har det ”altid” været, og det smitter af på børnene i skolen.
Der lukkes skoler, der fyres lærere og der skæres ned. Men der satses også på at styrke skolen gennem flere timer, særlige indsatser for at fremme trivsel og mindske konflikter og kaos. Både Lolland og Guldborgsund kommuner har ambitiøse planer for at skabe gode folkeskoler.
Men eleverne får stadig dårlige karakterer, og der er stadig for få, der tager en uddannelse. Hvem har ansvaret? Det største ansvar ligger primært hos elevens forældre og familie. Hvis de unge ikke oplever opbakning og interesse i skolegangen hjemmefra bliver det hele meget nemt lige meget.
Det vidner den stadigt større sociale indsats om, som skolerne er nødt til at sætte i gang overfor elever, der ikke fungerer på skolen og er godt i gang med at falde igennem. Ved afgangseksamen er der dumpekarakterer til eleverne – og der bør også uddeles dumpekarakterer til både forældre og de ansvarlige skolepolitikere. Det er bare ikke godt nok, og vi kan som landsdel ikke tåle at tabe den ene ungdomsårgang efter den anden på gulvet med en dårlig eller ingen afgangseksamen fra folkeskolen.
Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook KLIK
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
En stor udfordring
Annonce
Seneste nyt
-
I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem
-
Ljungquist med KO-sejr i eget stævne
-
18-årige Cecilie overbeviste
-
Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid
-
Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt
-
Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer
-
Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love
-
Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år
-
Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed
Annonce