Der er sikkert mange, der sover lidt uroligt i nat. I morgen er det første skoledag i landsdelens folkeskoler - og privatskoler. Ikke bare for de nye elever, der er klar til 0. klasse - men i det hele taget for hele skolevæsenet i Guldborgsund Kommune. Det er dag 1 efter den nye skolestruktur med færre folkeskoler efter lukningen af fem folkeskoler tidligere i år. Nye skoler - nye skoledistrikter - nye skoleledere - nye lærere - nye elever - nye skemaer og nye visioner.
Der er al mulig grund til at sove uroligt, fordi det er en meget spændende dag i morgen. Den første skoledag er en festdag, og vil i Guldborgsund Kommune markere starten på et nyt kapitel i den store bog om, hvordan vi sikrer vores børn en god grunduddannelse. Lad os håbe, at det bliver en godt kapitel med en god slutning. Det forrige kapitel i bogen var meget dramatisk med mange konflikter undervejs, inden den nye skolestruktur faldt på plads.
Fra og med i morgen gælder det om at se fremad. En række skoler er lukket og nye er skudt op. Mest markant er der vokset en ny og allerede stor privatskole ud af “asken” efter lukningen af Krogløvskolen. Idestrup Privatskole blev lørdag indviet, og står nu som et fornemt eksempel på, hvad et lokalt borger-engagement kan løfte, når det gælder. Idestrup mistede sin skole, men har fået en ny. Selvom fødslen var noget svær med en del forhindringer, er den nu en realitet, og fortjener al den opbakning den kan få - både fra borgerne og fra kommunen. Ikke fordi den er privat, men fordi den er udtryk for, at borgerne i Idestrup selv har taget ansvar for, at de vil have en skole i deres område.
Første skoledag er også en dag fyldt med usikkerhed. Denne gang er skoleårets start præget af større usikkerhed end normalt, fordi alt er nyt for de fleste. Det kan i sig selv være en styrke, fordi det tvinger alle til at tænke nyt og anderledes. Rutiner er gode, men det er også gavnligt, at de en gang imellem bliver brudt. Det kan give nyt liv i undervisningen og nye retninger på skolen - til gavn for både elever og lærere.
Vi står som lokalsamfund overfor store udfordringer i fremtiden. Der bliver desværre færre og færre børn, der kan tage over, når de store årgange af ældre forlader arbejdsmarkedet. Vi har brug for unge, der gennem en god grunduddannelse i folkeskolen er rustet til at tage livtag med fremtidens udfordringer, og gennem en god skoletid har lyst og mulighed for at videreuddanne sig.
Uden uddannelse har de nemlig ingen fremtid.