Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat

Gratis bus til alle

Der findes kun én ting, der er værre end en tom bus. Det er en bus, der ikke kommer.

I de seneste uger har der været en livlig debat om nedlæggelser og nedskæringer på busdriften på både Lolland og Falster. Mange mennesker er afhængige af offentlig transport, når de enten skal på arbejde eller til byen for at handle. Men de er ikke nok til, at busserne på Lolland og Falster er overfyldte og rentable i drift.

Bilen er for de fleste vedkommende transportmiddel nummer ét, og det i en grad, at det i sig selv gør det svært med en rentabel busdrift. Vi tager bilen og dropper bussen.

Det er skruen uden ende, fordi jo flere, der dropper bussen, fordi den ikke kører, når vi har brug for det, jo sværere bliver det at opretholde et nogenlunde serviceniveau i den offentlige trafik.

Uanset hvad kan vi ikke undvære busser og kollektiv trafik, men der er også meget, der tyder på, at både region og kommuner får mere end svært i fremtiden med at drive offentlige busser, som vi kender det i dag.

Derfor er det et meget interessant forslag, som SF’eren Brian Hansen fra Lolland Byråd er kommet med. Han foreslår, at busdriften gøres gratis for alle, og at man dropper de store gule busser til fordel for mindre og mere fleksible busser. Det kan lyde ekstravagant med gratis busser i en tid, hvor Lolland Kommune står overfor store besparelser, men der er mening med galskaben.

Dels er der miljøargumentet, hvor små busser bruger mindre brændstof end de store og dels er der brug for nytænkning for at skabe en bæredygtig kollektiv trafik i landområderne. Hvis vi vil opretholde livet i landområderne skal man også kunne komme til og fra de små landsbyer. Godt nok er bilen nærmest obligatorisk, når man er bosat på landet, men det er vigtigt, at unge og ældre uden biler også får mulighed for at blive transporteret.

Et forslag om gratis busser er nemt at skyde ned, fordi det virker urealistisk. Men lad os vente med det, og i stedet konstruktivt fortsætte med at udvikle ideen: Hvordan skaber vi et offentlig transportsystem, der på en og samme tid er økonomisk bæredygtigt og til gavn for borgerne i de tyndt befolkede landområder?

Den massive fokus på udkantsdanmark har afsløret et stort behov for at nytænke vores kollektive trafik, og hvorfor skulle det ikke være Lolland eller for den sags skyld Guldborgsund Kommune, der gik forrest i det arbejde?

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lolland

Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Skole

Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Sport

Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Annonce
Annonce
Rødby

Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

Guldborgsund

Sidste skoledag løb løbsk: Bar røv til politiet

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder