Vi har for første gang i mange år fået en rigtig vinter med masser af sne og kulde. Nu kommer det næste kapitel i vinterhistorien. Vandet er for alvor blevet stift, og havisen er seriøst begyndt at give store problemer for den lokale skibsfart omkring Lolland-Falster.
Færgefarten til Askø, Femø og Fejø er ramt af isvinteren, og der er indført en såkaldt is-sejlplan. Fejøfærgen Christine er foreløbigt bukket under for ismasserne og har fået havari på roret. De to andre små ø-færger kæmper for at holde gang i transporten mellem Lolland og de tre øer, og det er en kamp mod naturens magt. Indtil videre ser den ud til at blive vundet, men det kan meget hurtigt blive lavet om.
Vinden er vendt fra øst til vest, og det har sendt store mængder is ind i Smålandsfarvandet. Det har fået Søværnets Operative Kommando, SOK, til at reagere. SOK har gjort isbryderen Danbjørn klar til arbejde, og isbryderens beredskab er rykket ned fra 48 timer til 24 timer.
Det er varslet om de kommende dages kulde kombineret med et skifte i vinden, der rykker isvinteren nærmere. Det er vestenvinden, der har forværret situationen, og på steder, hvor der ikke er så meget åbent vand, vil vestenvinden skrue isen sammen og gøre det endnu mere besværligt at sejle. Det gælder f.eks. i Smålandsfarvandet mellem Sjælland og Lolland-Falster, siger orlogskaptajn Kim Møller Petersen, daglig leder af Istjenesten.
Hvis Danbjørn kommer på vandet, er det 14 år siden, den brød is i danske farvande. Selvom det er meget besværligt med et tilfrosset hav, kan vi ikke skjule fascinationen af naturen, når den viser sig fra en så kold side. Januar ender med at blive den koldeste januar i 23 år, og spøgefugle kunne sig, at klimatopmødet virkede. Siden mødet startede tilbage i begyndelsen af december, har det været hundekoldt med masser af sne.
Vi ved godt, at sådan hænger det ikke sammen, men ud fra en overfladisk betragtning, er det fristende at drage den konklusion. Vejret har i al fald været koldt og snefyldt med masser af blæst lige siden det store klimatopmøde.
Nu venter vi på isbryderne. Altså de store af dem, for de mindre havnebåde og slæbebåde har været i gang længe for at holde vores farvande åbne.
Selvom isvinter er noget møg for vores ø-boere og skibstrafikken, er det fascinerende, når havet fryser til. Fordi det sker så sjældent.