Der har ikke været lagt op til den store dialog der kan påvirke de påtænkte besparelser på børne- og skoleområdet, hvorfor vi nok engang kraftigt vil opfordre jer til at overveje det påtænkte og gå nye veje.
I skolen opfordres vi som forældre til at undres med vores børn. Vi undres over, at man agter at gamble med vores børns fremtid. Vi undres over, at man agter at spare på vores børn, når der fra statens side er en erkendelse af, at skolereformen koster penge at implementere, hvorfor der også gives et overgangstilskud. Vi undres over, at man i reformens spæde opstart agter at skabe utryghed hos medarbejderne, idet besparelser i den påtænkte størrelsesorden nødvendigvis vil medføre et stort antal afskedigelser. Vi undres over den manglende røde tråd mellem skolepolitikken, plan- og udviklingsstrategien, uddannelsesstrategien, erhvervsstrategien og de store påtænkte besparelse, der vil ramme vores børn uforholdsmæssigt hårdt. Vi undres over de påtænkte besparelser på børne- og skoleområdet, når det fra politisk side italesættes, at Lolland Kommune på arbejdsmarkedsområdet fremadrettet vil spare rigtigt mange penge fordi flere kommer i arbejde. Vi undres over, at man agter at gamble med Lollands fremtid.
Vi er af den opfattelse, at medarbejderne på børne- og skoleområdet kæmper en brav kamp i hverdagen på trods af kostante politisk besluttede forandringer og udfordringer, men med de påtænkte besparelser ser vi ikke, at denne indsats understøttes og anerkendes fra politisk side.
Lolland Kommune står med nogle særlige udfordringer på børne- og skoleområdet. Lisbeth Zornig Andersens livshistorie og Brønderslevsagen (Lollandssagen) er eksempler på disse udfordringer. En socioøkonomisk model med indlejrede besparelser er ikke vejen. Der må og skal investeres markant for at bryde den negative sociale arv i Lolland Kommune.
De påtænkte besparelser er med til at skabe et negativt billede af Lolland og bærer præg af, at man har givet op og iværksat en fraflytnings- og afviklingsstrategi samt sendt en direkte opfordring til forældre om kraftigt at overveje private tilbud.
Faldende børnetal er et vilkår, og der må ske forholdsmæssige tilpasninger, men man undres over, at det fra politisk side findes nødvendigt, at spare 3 gange mere end det faldende børnetal tilsiger.
Kunne det være man skulle gå nye veje? Er det nødvendigt med 4 direktører i Lolland Kommune? Kunne man med stor og gavnlig synergieffekt sammenlægge sektorer og dermed spare flere sektorchef og souschef lønninger? Er det nødvendigt at bruge et sted mellem 1 og 2 millioner kroner på at nedrive skolen i Bandholm, når man kunne have solgt den for et symbolsk beløb, der iøvrigt modsvarer bygningens dårlige stand og geografiske placering i udkanten af kommunen? Vi kan komme med mange flere eksempler på lavthængende frugter, som kan plukkes i arbejdet mod en bæredygtig strategi inden anvendelsen af en panisk opgivende salamimetode.
Med venlig hilsen
Nick Sicard Filtenborg
(Formand Maribo Skolebestyrelse)
Koholtvej 84, 4941 Bandholm
Og
Søren Larsen
(Næstformand Maribo Skolebestyrelse)
Skovvejen 12 - Blans, 4941 Bandholm