En af de største udfordringer for både danske og internationale medier er, hvordan de tjener penge på at udgive trykte aviser og nyheder på online. Som det ser ud lige nu er der ingen – med få helt særlige undtagelser – der tjener penge på nyhedsindhold på internettet. Der er heller ikke mange medier, der tjener penge på at udgive betalingsaviser.
Hvorfor – er der mange der har spurgt sig om i mange år. Et af svarene er – desværre – at hverken aviser eller net er værd at betale for. Kvaliteten er simpelthen for ringe og en fornærmelse mod den almindeligt begavede læser.
Helt galt gik det i weekenden, hvor den fik med piber, trommer og gule ”breaking news” skilte, da de kunstige reality stjerner Peter og Amalie var røget i totterne på hinanden. Historien kørte stort set i alle medier og blev præsenteret, som var jorden gået under og dommedag nær. Mandagen igennem fortsatte dette vanvid og frygtelige eksempel på en medieverden i frit fald væk fra væsentlighedens verden til et ligegyldig og overfladisk verden.
Selvfølgelig er der læsere i at præsentere en kunstig og medieskabt virkelighed, der på ingen måder er hverken vigtig, væsentlig eller relevant. Det er heller ikke meningen, at det skal være væsentligt. Tværtimod. Målet er det modsatte. Jo mere ligegyldigt og minde vigtigt, det kan blive jo bedre. Jo mere saftigt og vildt det kan blive jo bedre.
Både de kulørte medier og desværre de traditionelt mere seriøse medier har kastet sig over det lette stof. Sensationen, fascinationen og ikke mindst kendte mennesker er blevet en del af det danske mediebillede i både trykte betalingsaviser og de gratis websites.
Dermed er vi med til at grave vores egen grav. Hvem gider betale for et medie, der skriver det samme som alle de andre – og som mener, at et kæresteopgør mellem to ligegyldige menneske, er vigtigere end de kolossale politiske og økonomiske landet står overfor.
Nyhedsmedierne er nødt til at se indad og i den grad tage et opgør med tidens fremherskende trend: At det ikke er nok at journalistik er væsentligt – det skal også kunne sælges. De lette nyheder er blevet en vare på lige fod med chips og sodavand. Alle vil gerne have – og de går det i store mængder.
Det smager godt, men de indeholder for mange tomme kalorier og er usundt og direkte skadelige i længden. Vi mister styrke og vi bliver dumme af det. Med weekendens lavpunkt i dansk mediehistorie må vi håbe, at det også var vendepunktet, hvor alle kan se, at den er helt gal. Danmark har brug for en begavet presse, der hver dag kan tage samfundets store og principielle spørgsmål op med det formål, at vi kan få et bedre samfund. Desværre ser det ud til, at der er langt igen.