Fem skoler er lukket. Skoler er lagt sammen. Skoledistrikter er lavet om. Skoleledere er fyret eller pensioneret, og resten er flyttet fra deres job til andre opgaver på andre skoler. Posen er i dén grad blevet rystet, og den store lederkabale er lagt på en måde, som ingen havde hverken forventet eller ønsket. 11 skoler får ny skoleleder og ni skoler får ny sfo-leder. Det er kun viceskolelederne, der ikke er blevet ramt i nævneværdig grad i den store flyttekabale.
Hvorfor så voldsom en rokade, der kan ende i et gigantisk flytterod, der kan lamme skolerne i længere tid? Spørgsmålet er blevet stillet igen og igen de seneste uger på kommunens skoler. Forældre og lærere har på den ene side ønsket forandring, men slet ikke i den størrelsesorden. Selv borgmester John Brædder giver i dagens avis udtryk for, at det kom bag på ham, at ledelsesrokaden skulle være i dén størrelsesorden.
Spørgsmålet er relevant, og svaret kan meget vel være, at kommunens administrative ledelse ikke har været tilfreds med ledelsen på de skoler, der nu skifter skoleleder. Hvis utilfredsheden har været så massiv, kan det undre, at der ikke er gjort noget ved det for længst.
Skolelederne er testet på klassisk management-facon, som var de virksomhedsledere - og flere af dem er åbenbart fundet for lette og svage til at kunne fortsætte i det job, de hidtil har haft. Managemenent-filosofien er rykket ind på skolegangen, og nu skal skolerne tydeligvis drives som virksomheder. Derfor er skolelederne blevet flyttet rundt som brikker på et skakbræt af den centrale ledelse - mange mod deres vilje. Rokaden er efter sigende sket efter devisen: Stærke ledere til skoler med svære opgaver og svage ledere til skoler med mindre svære opgaver.
Det kan der være meget fornuft i på den lange bane, men det er ikke kønt. Skoler er mere og meget andet end en virksomhed. Det er et lokalt knudepunkt, hvor meget af den lokale sammenhængskraft kommer fra. Skolelederen har i årtier haft en væsentlig rolle i det lokale liv - også uden for skolen. Skolen er en kulturinstitution med stor betydning for vores samfund. Den position er sat i spil efter den voldsomme lederrokade, der klart signalerer, at skoler fremover er virksomheder, der skal drives efter centralt fastlagte principper.
Guldborgsunds skoler har i det seneste år været gennem en voldsom rystetur, og de nye ledelser står foran en gigantisk opgave, hvor det gælder om hurtigst muligt at få skabt ro og tryghed.
Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook