Lolland Kommune havde fra sin start en klar vision om, at skabe en af landets bedste folkeskoler. Midlerne til det var i første omgang sammenlægning af skoler, nedlæggelse af skoler og udbygning og optimering af eksisterende skoler, men nu viser det sig, at folkeskolen også er oppe imod helt andre og langt mere alvorlige udfordringer.
Flere skoler døjer med et meget lavt karaktergennemsnit. Mange elever kan end ikke læse, når de fra folkeskolen kommer i gymnasiet, og nu træder skolen i karakter med en målrettet indsats mod elevernes fravær og pjæk.
Det er en rystende rapport konsulentfirmaet Muusman har udarbejdet om de såkaldt “drop-out-truede” børn, og opgørelsen over elevernes fraværsdag er lige så rystende med et gennemsnit på tre hele undervisningsuger og en halv dag opgjort i skoleåret 2009-2010.
Opgørelsen dækker over fravær ved sygdom, ekstraordinært fravær og ulovligt fravær, og det er specifikt det ulovlige fravær, der får børn og skoleudvalget til at træde i karakter.
Eleverne i folkeskolen pjækker for meget. Alt for meget. Og følger eleverne ikke undervisningen i folkeskolen betyder det efterfølgende frafald både i ungdomsuddannelser og i gymnasier. Den situation fører direkte til ungdomsarbejdsløshed og offentlig forsørgelse. Det er det absolut sidste en kommune har brug for.
Nu har børne- og skoleudvalget planer om at sætte massivt ind med ansættelse af særlige motivationsvejledere, som får til opgave at opsøge eleverne og deres familier ved hjemmebesøg allerede efter den første eller anden fraværsdag for at klarlægge hvad det er, der holder eleverne hjemme. Den indsats bliver ikke kun rettet mod de ældste årgange, men allerede fra indskolingen.
Sammenholdt med folkeskolens øvrige fridage og ferier er fraværet i de lollandske skoler nærmest katastrofalt, og forældrene har i allerhøjeste grad et medansvar for at sikre, at børnene følger undervisningen.
Man må forvente, at ordningen med motivationsmedarbejderne får både forældre og elever til at tænke sig om en ekstra gang før der står “pjæk” på skoleskemaet og således også får en præventiv virkning.
Ud over ordningen med motivationsmedarbejderne skal skolerne fremover fremlægge kvartalsvise statistikker over fraværet, og hjemmebesøgene kan desuden være med til at afdække mangt og meget - også forhold som mobning, som skolerne har et medansvar for at dæmme op omkring.
Der er på højeste tid skolen træder i karakter og får ryddet godt og grundigt op i de alt for mange fraværsdage.