Af Karl Erik Watz
På et tidspunkt, hvor der med alle midler kæmpes for at få kontrol over og minimere underskuddet på statsbudgettet, er det måske dårlig timing at foreslå hotel-momsen reduceret - af hensyn til turismen. En ny rapport indeholder imidlertid alarmerende oplysninger om, hvilke konsekvenser, det har, at hotelmomsen i Danmark er 25 procent og dermed betydelig højere end i vore nabolande. Konsekvensen er, at mange udenlandske turister fravælger Danmark som feriedestination, og det skaber en turismekrise af dimensioner. En krise der koster tusindvis af arbejdspladser og milliarder af omsætningskroner.
Den aktuelle rapport, der er udarbejdet af konsulenthuset Copenhagen Economics, konstaterer, at Danmark har tabt 20 procent - altså hver femte - af de udenlandske hotelgæster siden 2000, mens for eksempel Tyskland og Sverige har haft en betydelig vækst. Det er oplysninger, som burde få politikerne til at erkende problemet, men der ikke meget, der tyder på, at en ændring af momsen på hotelydelser er kommet nærmere. Det politiske synspunkt er, at staten ikke kan undvære provenuet af hotelmomsen - altså den tilbagelænede holdning, at man ved, hvad man har. Det må betegnes som en holdning uden perspektiv, idet man ser fuldstændig bort fra, at det øgede antal gæster, som en sænkning af hotelmomsen ganske givet vil medføre, vil udligne det provenutab, statskassen får, via øget omsætning og sparede dagpenge til ledige. Så at kigge på momsregler ligner faktisk en rigtig god ide - selv i spare- og krisetider. Og det er i det hele taget en god ide at sørge for konkurrencedygtige rammer for en branche, der ikke som mange andre, kan flytte ud af landet.
Man kan undre sig over den manglende politiske handlekraft på området. Og over, at regeringen vender det blinde øje til den kendsgerning, at momsforskellen forringer de danske hotellers konkurrenceeevne i forhold til udlandet - den konkurrenceevne, man ellers altid er følsom overfor, blandt andet i forbindelse med overenskomstforhandlinger på arbejdsmarkedet.
Danske hotellers konkurrenceevne ville også kunne forbedres yderligere, hvis momsreglerne ændres, så virksomheder får mulighed for at fratrække hele momsen ved hotelydelser. Den mulighed findes i mange andre lande, men ikke i Danmark som det eneste land i Vesteuropa. Med den konsekvens, at det ikke er attraktivt for virksomheder at henlægge møder, kurser og konferencer til danske hoteller.
Der er nok at tage fat på, hvis turismens nedtur skal vendes til optur. Turisme og dermed oplevelsesøkonomi er noget af det, Danmark skal leve af, og sammenholdt med den nye lov om VisitDenmark, der netop er trådt i kraft, og som skal øge markedsføringen af dronningeriget, er tiden kommet, hvor regeringen må se på de diskriminerende momsregler igen og omsætte den tilbagelænede holdning i handling.
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Folketidendes holdning.
Debat
Stop turismens nedtur
Annonce
Seneste nyt
-
Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"
-
Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post
-
NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet
-
Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset
-
Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer
-
Kæmpe fest på Torvet blev et tilløbsstykke: Se alle billederne
-
Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation
-
Fandt benzindunk: Natlig brand er formentlig påsat
-
Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld
Annonce