Tre busser fyldt med flygtninge fra flygtningecentre drevet af Dansk Røde Kors på Lolland blev fredag i sidste uge nægtet adgang til Føtex i Guldborgsundcentret. Den lokale butikschef ville simpelthen ikke have dem ind i forretningen, og de tre busser blev bedt om at forlade området.
Det står stadig hen i det uvisse, hvad den reelle grund til afvisningen var. Der har efterfølgende i debatten været mange bud på, hvad grunden var. Alt lige fra, at Føtex er racister til, at flygtningene ville “plyndre” butikken til, at det er dumt at komme i et så stort antal på en gang.
Der er ingen tvivl om, at både Føtex og Dansk Røde Kors har en skidt sag. Føtex ved det også godt selv, og har derfor gjort, hvad man kunne for at lægge låg på sagen.
Det er ikke godt for forretningens ry, at man gennem afvisningen af den store gruppe flygtninge er blevet centrum i den altid meget stærkt følelsesladede debat.
Var det korrekt at afvise flygtningene?
Som udgangspunkt har alle adgang til at handle, hvor de vil uanset køn, hudfarve, religion, og hvad man nu kan inddeles efter. Men Føtex har også lov til at afvise kunder, hvis man af en eller anden konkret og relevant grund ikke ønsker dem i butikken.
Afvisningen af en hel gruppe uden nærmere begrundelse er ikke i orden. Det strider mod sund fornuft og god opførsel.
Der er tydeligvis en god grund, og den burde Føtex have handlet på, så snart de vidste, at den store gruppe af flygtninge var på vej.
Hvis det er fordi, der blev stjålet varer ved sidste besøg, kunne Føtex på forhånd have kontaktet lederen af asylcentrene og talt om sagen. Når Føtex nu vidste, at busserne var på vej, kunne butikschefen have ringet til centerlederen og sagt, at det bedste ville være at blive væk eller komme i mindre grupper. Det er sund fornuft, og en ordentlig måde at tackle en svær situation på.
Omvendt burde Dansk Røde Kors også udvise mere omtanke og fornuft.
Uanset stor sympati for gruppen af flygtninge, så skaber store grupper af mennesker - hvad enten de er flygtninge eller for den sags skyld fodboldfans - altid en vis utryghed hos dels de øvrige kunder og dels butiksejerne.
I stedet for at sende alle af sted på en gang til samme butik ville det mest fornuftige være at komme i mindre hold. Her kunne en dialog med Føtex have forebygget den tilspidsede konflikt, vi står med i dag.