Turistdirektør Jette Rau fra Visit Guldborgsund sendte i mandagens Folketidende et meget tydeligt signal til turisterhvervet og især feriehusudlejerne: Sæt priserne ned – I er for dyre.
Signalet er ikke til at tage fejl, og det skal nok give anledning til megen debat og panderynken i den trængte turistbranche.
Turisterhvervet er et bærende erhverv på Lolland-Falster, og alle prognoser forudser, at det er her vi i fremtiden skal satse for at skabe vækst og tjene penge. Håbet er fortsat lysegrønt, men det er desværre ikke i besøgsstatistikkerne, at erhvervet henter støtte til håbet. 2010 blev et værre år end frygtet, og antallet af gæster faldt fortsat. Så meget at forventninger til i år og næste år er skruet betydeligt ned.
Turisterhvervet har fået et ”wake-up call”, og det er nu, der skal handles og tænkes anderledes, hvis det ikke skal gå helt galt. Lolland og Falster er et skønt sted at bo og lige så dejligt at holde ferie. Men landsdelen er i hård konkurrence med andre områder i Danmark og i Nordtyskland. Det har sat hele erhvervet under pres, og givet landsdelen et ry som et dyrt sted at holde ferie.
Der er brug for nytænkning. Turistdirektør Jette Rau kommer med et forslag – at sætte priserne på sommerhusene markant ned. Et andet udspil er kommet fra et firma, der hedder Party Camp. De vil sælge festrejser for unge til Marielyst. Et spændende initiativ, der dog allerede har fået den modtagelse de fleste nye initiativer får på Marielyst: Tommelen nedad.
Marielyst er landsdelens turist-lokomotiv om sommeren, og derfor rammes området også hårdt når turisterne svigter. Derfor er det ærgerligt, at de fleste initiativer til at skabe yderligere aktiviteter i området møder så hård modstand fra områdets beboere og erhvervsdrivende. Nu er det Party Camp og før det byggeri af nyt Rema 1000 supermarked.
Kom nu ind i kampen om turisterne, hvis vi vil have et erhverv i fremgang. Verden omkring os står ikke stille, og turisterne tager derhen hvor der er sammenhæng mellem pris, kvalitet og oplevelser. Desværre er der for mange, der oplever Lolland-Falster som et sted, der er for dyrt og med for få oplevelser.
Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook