Annonce
Erhverv

A.P. Møller - Mærsks kæmpeopkøb kører på skinner

Opkøbet af Hamburg Süd skæpper godt i kassen for A.P. Møller - Mærsk. (Arkivfoto) Foto: Murad Sezer/Reuters

A.P. Møller - Mærsk er i gang med at få milliardopkøbet Hamburg Süd ordentligt ind i folden. Det går stærkt.

I slutningen af 2017 kunne A.P. Møller - Mærsk sætte pen til papir og endeligt gennemføre købet af rivalen inden for containerfart Hamburg Süd. Og i 2018 er dividenderne fra det køb begyndt at strømme ind i forretningen.

Det viser regnskabet for tredje kvartal.

- Synergier fra Hamburg Süd fortsatte med at materialisere sig positivt i omsætningen og profitabilitet, skriver A.P. Møller - Mærsk i regnskabet.

Ifølge regnskabet er der i årets første tre måneder skabt synergier - besparelser og forbedringer - for 290 millioner dollar eller 1,9 milliarder kroner.

Samtidig forventes de samlede synergier nu at ramme 500 millioner dollar - 3,3 milliarder kroner - i 2019. Det estimat lød tidligere på 350 til 400 millioner dollar.

- Det altoverskyggende positive moment i regnskabet er, at integrationen af Hamburg Süd forløber hurtigere og bedre end ventet.

- A.P. Møller - Mærsk har en kedelig historik, når det kommer til opkøb. Så det er godt, at dette opkøb ser succesfuldt ud og måske endda mere, end Mærsk havde turdet håbe på, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank Morten Imsgard.

Synergierne er kommet fra "indkøb, netværksoptimering og øget volumener i havne opereret af APM Terminals".

A.P. Møller - Mærsk annoncerede købet i midten af 2017 til en pris på 3,7 milliarder euro eller omkring 27 milliarder danske kroner på det tidspunkt.

For de penge fik A.P. Møller - Mærsk verdens syvendestørste containerrederi, der omsatte for over seks milliarder dollar, havde omkring 6000 ansatte og 130 skibe.

Efter opkøbet ejer det danske shippingkonglomerat 353 skibe og chartrer 370 containerskibe. Det giver en flåde med en kapacitet på 4,1 millioner tyvefodscontainere.

Opkøbet af Hamburg Süd har spillet ind flere steder. Det har været muligt at optimere driften af havne, og så har opkøbet spillet ind i det faktum, at fragtraterne - de penge, man kan tage for at fragte en container - er steget.

- Den gennemsnitlige fragtrate var positivt påvirket af inklusionen af Hamburg Süd, der har et andet miks af ruter end Maersk Line, specielt i intraregional handel, hedder det.

  • Stigende oliepriser presser Mærsk-indtjening
    Opkøbet af Hamburg Süd skæpper godt i kassen for A.P. Møller - Mærsk. (Arkivfoto) Foto: Murad Sezer/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Annonce
Annonce
112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet