Business LF-møde i dag sætter fokus på ambitionerne for den nye erhvervs- og turismeorganisation.
Vestas lukker og fyrer i hundredevis... Femern-forbindelsen ser ud til at blive udsat... De positive erhvervsmeldinger har ikke netop stået i kø for Lolland-Falster på det seneste.
Men hvad enten det nu er på trods af de dårlige meldinger - eller måske netop derfor - fejler ambitionsniveauet bestemt ikke noget i det oplæg til ny erhvervs- og turismeorganisation under navnet Business LF, som i eftermiddag blev kastet op på tavlen og på bordet til deltagerne i orienteringsmødet på Råhavegård. “Lolland-Falster skal på erhvervsområdet være i top fem af landets vækstcentre inden for de næste 10 år”, hedder det eksempelvis indledningsvis i de såkaldte “strategiske ambitioner og mål”.
Og i de efterfølgende punkter bliver der bestemt ikke skruet ned for ambitionerne:
- Lokale virksomheder skal vokse mere end landsgennemsnittet.
- Overlevelsesraten for nystartede virksomheder på Lolland-Falster skal være højere end landsgennemsnittet.
- Lolland-Falster skal have flere nyetablerede virksomheder end landsgennemsnittet.
- Der skal etableres minimum to produktionssteder på Lolland-Falster i forbindelse med Femern Bælt forbindelsens etablering.
-Virksomhederne oplever, at der er adgang til kvalificeret arbejdskraft og attraktive erhvervsarealer.
- Lolland-Falster skal tiltrække væsentlige investeringer til området.
- Lolland og Guldborgsund kommuner skal ligge blandt de 10 bedste erhvervskommuner i DI-undersøgelse i 2015. I parentes bemærket lå de to kommuner i år på pladserne 30 og 90 i DI-opgørelsen.
På mødet i dag var det netop Allan Schmidt, formand for DI Lolland-Falster, der fremlagde ovennævnte stribe af strategiske erhvervs-mål.
Han præsenterede også målene på bosætnings-området: “Lolland-Falster skal være det optimale bosætningssted for folk i den erhvervsaktive alder og være kendetegnet ved en positiv befolkningsudviklingen indenfor de næste 10 år”, står der i oplægget. Absolut en opgave i betragtning af det dalende befolkningstal - og stigende gennemsnitsalder - som har været kendetegnet for landsdelen i en lang årrække.
I underpunkterne om bosætning er formuleringen af målene måske også en smule mere afdæmpet: -Lolland-Falsters befolkningsudvikling udvikler sig i retning af landsgennemsnittet i forhold til demografiske faktorer (aldersgennemsnit, uddannelse, beskæftigelses-grad med videre).
-Virksomhederne oplever, at Lolland-Falster har et godt image, og at kommunerne er gode til at fastholde og tiltrække nye virksomheder og borgere til kommunen.
Hvad angår målene for turismen står de ambitionsmæssigt vel kun en smule tilbage for de erhvervsmæssige mål. Claus Sivager, formand for Lolland-Falster Naturligvis, præsenterede “turisme-ønskesedlen”:
-Lolland-Falster skal være én turismedestination med en klar og anerkendt profil i Danmark. De turismemæssige potentialer skal udnyttes maksimalt således, at omsætningen i turismeerhvervet stiger kontinuerligt hen over de næste 10 år, hedder det i oplægget.
Med en række punkter efterfølgende:
- Business LF skal skabe værdi for turismeaktørerne ved hjælp af projekter, der udvikler det forretningsmæssige grundlag for aktørerne.
- Danske og udenlandske turisters forbrug på Lolland-Falster skal stige.
- Der skal tilvejebringes én ny større turistattraktion med helårspotentiale indenfor de næste fem år. - Lolland-Falster skal inden 2015 have opnået en destinationsprofil, som tydeligt differentierer Lolland-Falster fra andre destinationer.
Udover erhverv og turisme er handelsorganisationerne også en del af det nye Business LF-initiativ. Her er man mere kortfattet i oplægget, hvor det fastslås, at Business LF skal (citat) “ understøtte udviklingen af fire handelscentre: Nykøbing F., Sakskøbing, Maribo og Nakskov.”