Men italienerne fester for tidligt, mener DSB.
Italienerne fejrer, at de endelig har leveret IC4-togene. Men det er for tidligt at lade champagnepropperne springe, mener DSB. Nu er det op til DSB at få de skandale ramte IC4 tog på skinner. For i togets hjemland Italien fester man over, at have opfyldt danskernes ultimatum, skriver DR Nyheder.
På AnsaldoBredas årlige fest for seniormedarbejdere i lørdags, roste virksomhedens direktør Salvatore Bianconi sine medarbejdere. Blandt andet for at have knoklet med at samle de meget omtalte IC4 tog, så de kunne afleveres til danskerne - til tiden inden 1. maj.
- Hernede er vi overbevist om at ultimatumet er blevet opfyldt, siger Fabio Calamati, erhvervsjournalist på Il Tirreno. Han var med til lørdagens fest, som flere italienske medier omtaler.
Avisen La Nazione citerer direktør Salvatore Bianconi: - Vi befandt os i midten af 2008 overfor et ultimatum fra DSB, uden at have leveret endsige et enkelt togsæt ud af en ordre på over 100. Men frem til dags dato har vi allerede produceret og leveret 15 sæt i den ønskede konfiguration.
Ansaldobreda ønsker ifølge DR Nyheder ikke at kommentere sagen. IC4 skandalen ruller på 7. år. Derfor gav DSB sidste år Ansaldobreda et ultimatum: Inden maj 2009 skal 14 enkeltkørende IC4-togsæt være godkendt og sat i drift mellem landsdelene. DSB's direktør Søren Eriksen siger via sin pressechef, at selv om DSB har accepteret 12 af de tog italienerne har lavet, så er det endnu for tidligt at gøre op, om Ansaldobreda har levet op til ultimatummet.
Det er IC4 forsinkelsens skyld, at så mange togpendlere fra blandt andet Lolland-Falster stadig må køre i de blå "kreaturvogne", der skulle have været afløst af frie IC3 tog fra de strækninger, hvor IC4 burde have kørt. /ritzau/