Arla Foods er parat til at opsluge det lille svenske mejeri Milko. Konkurrencen er for hård til at fortsætte.
Det lille svenske mejeri Milko bliver en del af storebror Arla Foods. Milkos økonomi er presset, og derfor har man henvendt sig til Arla for at undersøge muligheden for en fusion. Bestyrelserne i begge selskaber bakker op om løsningen.
650 bønder leverer 250 millioner kilo mælk om året til Milko. Og mejeriet har 336 ansatte. Til sammenligning har Arla Sverige 3529 andelshavere, der årligt leverer 1894 millioner kilo mælk til flere mejerier. Arla Foods har 3200 ansatte i Sverige.
Formanden for Milko, Lars Reyier, siger, at mejeriet længe har haft en økonomi, som ikke var i balance:
- Som folkevalgte bestyrelsesmedlemmer er det både vores opgave og ansvar at søge tidssvarende og prestigeløse strukturforandringer på mejerimarkedet, som sikrer andelshaverne den bedste afsætning og indtjening for deres mælk, siger han.
Det er meningen, at andelshaverne i Milko bliver andelshavere i Arla på samme vilkår som de nuværende. Og når fusionen er en realitet og godkendt af de svenske konkurrencemyndigheder, vil de nye andelshavere få Arlas mælkepris.
Formand for Arla Foods Åke Hantoft siger, at Arla både har kræfterne og strukturen til at kunne udvikle Milko og tage imod så meget mælk, som de nye andelshavere kan levere:
- En fusion vil være i tråd med vores ambition om at være hele Sveriges madinspirator, og det vil skabe forudsætninger for fortsat mælkeproduktion i området, siger Åke Hantoft.
Det er ikke første gang, de to mejerier gør forretninger. Milko og Arla indgik tidligere i år en aftale om, at Arla køber Milkos mejeri i Sundsvall pr. 1. juli.
/ritzau/