Det nordjyske Hirtshals Mejeri med fyrtårnet som logo lukker i april. Salget svigter, siger Arla.
Arla Foods lukker midt i april det lille Hirtshals Mejeri, som har haft en særdeles kraftig nedgang i salget på 50 procent gennem de seneste to år.
Det lille mejeri kom nødtvungent under Arlas vinger for et par år siden, efter at Arla i en meget fokuseret konkurrencesag blev idømt en bøde på fem millioner for at tryne det lille mejeri.
Siden overtog Arla det nordjyske mejeri. Den gang havde mejeriet 46 andelshavere og 88 ansatte.
Når mejeriet lukker om halvanden måned, koster det kun 15 stillinger, oplyser Arla Foods.
- Vi er kede af den her beslutning, men det er desværre nødvendigt. Faktum er, at færre og færre forbrugere vælger produkter fra Hirtshals Mejeri, og nu er salget faldet så meget, at mejeriet ikke kan løbe rundt, siger Ole E. Hansen fra Arla.
Arla overtog det lille mejeri, som har været kendt for at sælge sine produkter med fyrtårnet som logo på kartonerne over hele landet, 1. januar 2009.
- Vi er skuffede over, at vi ikke har formået at sikre mejeriet, så det kunne fortsætte mange år fremover, siger Ole E. Hansen, der er ansvarlig for driften af Arla-mejerier med produktion til det danske marked.
/ritzau/