Alt på B.T. på nettet skal ikke længere være gratis. Læserne skal købe sig til tests og guider.
Læserne af B.T. kan nu betale for at læse aktuelle guides, undersøgelser af høj kvalitet om vigtige dagligdags-emner og test på nettet.
Og koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen siger, at tiden, hvor alting på nettet har været gratis, er ved at være forbi.
- Professionelle kvalitetsmedier rundt omkring i verden indfører forskellige modeller for betaling for unikt indhold eller for stof med ekstra værdi i forhold til de generelle nyheder, siger Lisbeth Knudsen.
Indholdet produceres dels af B. T. s egne journalister, men også i samarbejde med specialmagasiner og servicetjenester, der både kan være ejet af konkurrerende medievirksomheder og af Berlingske Mediakoncernen.
Og koncerndirektøren siger, at man er oppe i mod gratiskultur, hvor alle lægger alting gratis ud på nettet:
- Derfor må vi arbejde med at opfinde helt nye, attraktive og nyttige produkter formidlet gennem vores websites, som rækker ud over, hvad vi tilbyder i avisen og på den gratis del af web-fladen, siger koncernchef, Lisbeth Knudsen.
Det nye koncept går under navnet Plus, og er lavet efter svensk forbillede.
- Vi har spurgt vores kunder om deres interesse i konceptet og nærstuderet erfaringerne fra aftonbladet.se, og det er på den baggrund, at vi i den kommende tid tilføjer Plus-konceptet til flere af vores mediebrands, siger Lisbeth Knudsen.
Betalingen kommer til at ske ved såkaldte mikrobetalinger, hvor man via nettet eller mobiltelefonen betaler for det, man vil læse. Man kan også tegne abonnement, der giver adgang til indholdet.
/ritzau/