Flere banker er i fuld gang med at udnytte Danske Bank og Nordeas slagtning af egne filialer med kassebetjening.
Flere banker er i fuld gang med at udnytte Danske Bank og Nordeas slagtning af egne filialer med kassebetjening.
De har sat en stopper for lukningen af filialer, fordi de ser det som en gylden mulighed for at kapre de kunder, som stadig har et behov for at møde op i banken, skriver Jyllands-Posten.
- Danske Banks lukning af kasserne i en række filialer ændrede markedssituationen og åbnede nogle forretningsmuligheder, vi gerne ville udnytte, siger Anders Dam, ordførende direktør i Jyske Bank, til Jyllands-Posten.
- Derfor satte vi en stopper for vores egen udvikling mod færre filialer, siger han.
Han henviser til, at Danske Bank i januar i år i ét hug fjernede kassebetjeningen i 131 filialer.
Jyske Bank har 105 filialer med kassebetjening rundt om i landet - næsten dobbelt så mange som Danske Bank, mens Handelsbanken har nøjagtigt det samme antal som Danske Bank, selvom bankens samlede udlån herhjemme kun er på 52,9 milliarder kroner mod 953 milliarder i Danske Bank.
- Vores indtryk er, at kunderne måske nok er begyndt at bruge andre platforme som en telefon, tablet og netbank, men at der fortsat er brug for en fysisk filial, siger Frank Vang-Jensen, adm. direktør i Handelsbanken i Danmark, til Jyllands-Posten.
- Derfor er det vigtigt med den lokale tilstedeværelse, siger han.
Siden 2008 har Danske Bank lukket 82 procent af filialerne med kasser, mens Nordea har lukket 59 procent af sine filialer med kasser.
I samme periode har Jyske Bank lukket en procent af sine filialer med kasser, mens Handelsbanken har haft en fremgang på fire procent.
Nordea og Danske Bank fastholder, at strategien med at lukke filialer og gøre filialer kasseløse er den rigtige, fordi kunderne benytter dem i stadig mindre grad.