En undersøgelse foretaget af YouGov for metroxpress viser, at rundt regnet hver fjerde dansker føler, at bankrådgiveren har opdraget på dem.
Det er ikke altid lige sjovt at skulle i banken og tale med sin rådgiver. Især ikke hvis man får kommentarer til sit forbrug, der føles belærende.
En undersøgelse foretaget af YouGov for metroxpress viser, at rundt regnet hver fjerde dansker føler, at bankrådgiveren har opdraget på dem.
Det er ifølge John Norden, direktør for forbrugerportalen Mybanker.dk, en salgsteknik, der udnytter vores autoritetstro og på sigt giver os dårligere handler:
- Når bankrådgiverne forsøger at "opdrage" eller komme med kommentarer, der går over grænsen i forhold til almindelig objektiv rådgivning, kan de slippe af sted med det, fordi vi er for autoritetstro, forklarer John Norden til metroxpress.
Aloyzas Balzekas på 23 år er butiksansat og en af de danskere, der har oplevet en grænseoverskridende adfærd fra sin bank:
- Min bankrådgiver sagde, at jeg spildte mine penge på forkerte ting. Det synes jeg er forkert, for alle har ret til et privatliv. Det virker meget dømmende og grænseoverskridende.
John Norden mener, at det er et problem, som bankerne skal arbejde på, og understreger, at bankrådgivernes løftede pegefingre ikke gavner kunden, tværtimod:
- Konsekvensen er, at man søger de hurtige kviklån ude i byen for at undgå ubehagelige kommentarer. Desuden undgår man måske konfrontationen, og det er en fordel for bankerne, at de kan patronisere sig til, at man ikke tør at forhandle priser med sin bank, siger han til metroxpress. Bankernes interessorganisation Finansrådet har ikke ønsket at kommentere på sagen.