Lastbiler, varevogne og busser vil stadig forurene luften i København på trods af en betalingsring.
Socialdemokraterne, SF og De Radikale har gentagne gange begrundet den omstridte betalingsring om København med, at luften skal være renere.
Effekten på luftforureningen bliver imidlertid meget begrænset, skriver Politiken.
- Det er muligt, at man kan få trafikken til at falde med omkring 25 procent inden for ringen, men forureningen vil slet ikke falde lige så meget, siger Kåre Press-Kristensen, civilingeniør og ekspert i trafik og luftforurening ved Det Økologiske Råd, til Politiken.
De biler, betalingsringen vil holde væk fra det centrale København, vil være privatbiler. Langt størstedelen af dem er nyere benzindrevne automobiler, som ikke bidrager nævneværdigt til luftforureningen.
Det giver derfor ikke markant renere luft, at de ikke længere kører på vejene. Anderledes forholder det sig med dieseldrevne taxaer, varevogne, lastbiler og busser, som fortsat vil køre på vejene til og fra og rundt i Indre By.
De køretøjer udleder langt størstedelen af de sundhedsskadelige partikler og kvælstof. Og eftersom de fortsat vil krydse betalingsringen, slipper københavnerne ikke for luftforureningen.
- Hvis formålet med betalingsringen er at fjerne forureningen, så vil jeg sige, at den ikke har nogen stor effekt, som udspillet ligger nu. Jeg vil vurdere, at forureningen vil falde med mellem 7 og 10 procent, plus/minus fem procent, siger Kåre Press-Kristensen.
Seniorforsker ved Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet Steen Solvang Jensen udtaler sig i samme retning:
- Det er logik for høns, at luftforureningen bliver mindre, når man får mindre trafik. Men pointen her er, at betalingsringen især reducerer personbiltrafikken, mens erhvervslivet bare vil betale og køre videre, siger han til Politiken.
/ritzau/