Annonce
Erhverv

Brancheforum kritiserer brug af influencere i Kims-reklame

Det er Orkla, der står bag mærket Kims, der blandt andet laver chips. (Arkivfoto). Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Orkla får kritik for brug af influenter med børn som målgruppe til chips-reklame. Reklame har nu aldersfilter.

Orkla burde ikke have brugt influencere med målgrupper under 13 år i reklamer for Kims-chips uden at have taget visse forholdsregler.

Sådan lyder det fra Forum for Fødevarereklamer, som er et frivilligt samarbejde mellem aktører i fødevarebranchen og mediebranchen.

Forum for Fødevarereklamer har specifikt forholdt sig til Orklas brug af influencerne Morten Münster og Jas og Mika efter en klage fra Forbrugerrådet Tænk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Forum for Fødevarereklamers fælles kodeks lyder det blandt andet, at der ikke må markedsføres fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier, hvor målgruppen er børn.

Det vurderes, at Morten Münster og Jas og Mika appellerer til børn, og at de som influencere derfor må betragtes som et medie, der delvist henvender sig til børn.

- Hvis man, som Orkla, vælger at anvende et medie, der også i høj grad appellerer til børn under 13 år, må det samtidigt kræves, at der er effektive foranstaltninger, der kan forhindre, at brugerne under 13 år eksponeres for den pågældende markedsføring, lyder det i afgørelsen.

Efter at Forbrugerrådet Tænk i slutningen af februar klagede over chips-reklamerne, indførte Orkla aldersbegrænsninger på influenternes indhold på blandt andet Facebook og Instagram.

Morten Münster og Jas og Mika har deltaget i Kims Chips Battle, hvor en række influencere laver hver deres version af Kims chips.

Annoncører bruger i stigende grad influencere i deres markedsføring, påpeger Forum for Fødevarereklamer.

Denne form for markedsføring er ikke tydeligt beskrevet i det nuværende kodeks. Det vil derfor blive undersøgt i en planlagt revision, om der skal laves retningslinjer for brug af sociale medier i markedsføring, lyder det.

I den kommende periode vil Forum for Fødevarereklamer desuden have særligt fokus på sociale medier og annoncørers brug af influenter.

/ritzau/

  • Orkla Confectionery
    Det er Orkla, der står bag mærket Kims, der blandt andet laver chips. (Arkivfoto). Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem