Annonce
Erhverv

Bryggerigiganter øger salget i takt med færre restriktioner

Bryggerierne Heineken og AB InBev har begge haft fremgang i salget i første halvdel af 2021. (Arkivfoto) Foto: Staff/Reuters

Salget af øl og andre drikkevarer går igen op for Heineken og AB InBev, viser regnskaber fra bryggerierne.

Færre restriktioner på restauranter og på barer har været med til at øge salget af øl og andre drikkevarer for nogle af verdens største bryggerier.

Senest viser hollandske Heinekens regnskab for andet kvartal en omsætning på 74,2 milliarder kroner for første halvdel af 2021.

Det er en vækst på otte procent i forhold til første halvdel af 2020.

Også AB InBev har haft fremgang i salget. For nylig viste halvårsregnskabet fra bryggeriet med de belgiske rødder en omsætning på 161,9 milliarder kroner.

Det svarede til en vækst på 21 procent i forhold til året før.

Begge bryggerier har været begunstiget af færre restriktioner sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år, hvor coronavirusset lukkede store dele af verden ned i perioder.

Det gik blandt andet ud over restaurationsbranchen og festivalerne, og det resulterede i et lavere salg af øl og andre drikkevarer.

Selv om salget igen stiger, i takt med at restriktionerne er blevet ophævet, så mærker bryggerierne dog stadig til effekterne af pandemien.

Det fortæller Dolf van den Brink, administrerende direktør i Heineken.

- Vi er glade for at kunne levere et sæt stærke resultater for første halvår, mens at pandemien fortsætter med at påvirke verden og vores forretning.

- Covid-19 fortsætter med at være en faktor, og lige nu er det med den største påvirkning i nøglemarkeder i Asien og Afrika, siger Dolf van den Brink.

Heineken og AB InBev er henholdsvis det næststørste og største bryggeri i hele verden.

Mens Heineken står bag ølmærker som Amstel, Tiger og ikke mindst Heineken, så ejer AB InBev eksempelvis Budweiser, Corona, Leffe og Beck's.

De to bryggerigiganter konkurrerer med blandt andre danske Carlsberg, som er tredjestørst i verden.

Carlsberg præsenterer resultater for første halvdel af 2021 onsdag 18. august.

Link til regnskab fra Heineken
Link til regnskab fra AB InBev
Artiklen fortsætter efter annoncen
  • Cans of Heineken non-alcoholic beer are seen at a sampling event at Pier 17 in New York City''s Seaport District
    Bryggerierne Heineken og AB InBev har begge haft fremgang i salget i første halvdel af 2021. (Arkivfoto) Foto: Staff/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Annonce
Annonce
Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?