Forretninger forsøger med forskellige krumspring at bekæmpe forbrugere, der udnytter rådgivning uden at købe.
- Tak for din hjælp - jeg tænker lige over det.
Sådan siger mange forbrugere efter at have fået råd og vejledning i butikken - for så at gå hjem og købe julegaven billigere på nettet, skriver Politiken.
Såkaldte servicesnyltere presser de fysiske butikkers indtjening, og detailhandlen forsøger ifølge avisen med forskellige kreative initiativer at komme adfærden til livs.
Prissammenligningstjenesten Pricerunner oplever stadig oftere, at butikker fjerner navne og numre på varerne.
- Butikkerne undlader at udspecificere varerne, så det ikke er muligt for forbrugerne at sammenligne dem, siger landedirektør Martin D. Andersen til Politiken.
Andre butikker har opkrævet et servicegebyr eller rådgivningshonorar for at stille ekspertise til rådighed for kunderne. Hvis kunden så køber varen, bliver gebyret annulleret.
Flere af landets fotohandlere har forsøgt sig med et gebyr på op til 150 kroner, men måtte droppe det igen, da kunderne vendte om på hælene.
- Nogle kunder bruger rask væk en halv time af ekspedientens tid og køber så produktet et andet sted. Det er en meget frustrerende situation, og forretningerne ved ikke, hvordan de skal håndtere det.
Det siger Poul Erik Pedersen, direktør i Danmarks Fotohandlerforening, til Politiken.
En stikprøveundersøgelse foretaget hen over en måned i en fotohandel viste, at syv ud af ti kunder forlod butikken efter at have modtaget råd og vejledning.
Lavprisjægerne har fået et nyt redskab, der ifølge Forbrugerrådet og eksperter giver dem endnu mere magt. Med mobilen kan man læse en vares stregkode og straks få oplyst markedets laveste pris.
De mobile stregkodeskannere skaber endnu mere frustration hos fotohandlerne:
- Vi troede, vi havde fundet et våben i rådgivningshonoraret, og måske skal vi overveje det igen, siger Poul Erik Pedersen til Politiken.
/ritzau/