Annonce
Erhverv

Coronaopbakning til lokale butikker

Flere lokale butikker supplerer forretningen med webshop. Foto: Flemming Keith Karlsen/Arkiv

Internethandlen er vokset eksplosivt de seneste seks måneder på grund af covid-19.

Internethandlen er vokset eksplosivt de seneste seks måneder på grund af covid-19 pandemien.

Men samtidig er støtten til de lokale butikker steget betydeligt.

29 procent af danskerne mener, at det er blevet mere vigtigt for dem at støtte de lokale butikker, når de handler.

Størst støtte er der at hente hos de 40 til 49-årige forbrugere, hvor 36 procent mener, at det er vigtigt at handle lokalt.

Det viser en undersøgelse af danskernes holdning til udsalg, som analyseinstituttet YouGov har lavet for PriceRunner. 1006 danskere over 18 år har besvaret et online-spørgeskema.

- Vi handler online, fordi det er nemt, bekvemt og corona-sikkert, men vi ved også, at det er vigtigt at bevare det lokale handelsliv i byerne. Den bevidsthed er blevet skærpet betydeligt under hele coronakrisen, hvor det er blevet tydeligt, hvor vigtigt det er med et lokalt handelsliv, siger Martin Andersen, direktør for sammenligningstjenesten PriceRunner med kontor i Nykøbing.

Knapt fire ud af ti danskere oplyser, at covid-19 pandemien ikke har påvirket, hvordan de handler i de lokale butikker.

Derudover har mange butikker taget internethandlen til sig.

- Vi har under coronakrisen oplevet, at mange lokale butikker er gået nye veje og har taget onlinehandlen til sig og dermed gjort det muligt for de lokale forbrugere at støtte de lokale butikker. Det har haft stor betydning, og vores undersøgelse understreger, at det er vigtigt for forbrugerne, siger Martin Andersen.

Undersøgelsen fra YouGov viser, at blandt de forbrugere, der har købt mere online under coronakrisen, finder vi også den største gruppe, der mener, at det er vigtigt at støtte de lokale butikker.

40 procent af dem, der handler mere online, mener også det er vigtigt at støtte de lokale butikker.

Internethandelen er steget under coronakrisen. Foto: Mads Jensen/Arkiv

Ændrede forbrugsvaner

Forretningschef for Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster, Thomas Rasmussen, er ikke overrasket over undersøgelsens konklusioner.

- Forbrugerne på Lolland-Falster vil gerne støtte lokale forretninger og virksomheder. Men de vil også gerne kunne gøre det digitalt, lyder det fra Thomas Rasmussen.

- Forbrugsmønstre og forbrugsvanerne har ændret sig de senere år, hvor forbrugerne gerne vil handle på tidspunkter, hvor det passer dem. Nogle gange er det søndag eftermiddag hjemme i sofaen, pointerer han og understreger, at det er forbrugsmønstre, der under coronakrisen er blevet endnu mere udtalt.

Og netop coronakrisen har fået endnu flere i den lokale detailhandel til at erkende, at en webshop er nødvendig.

- I øjeblikket har vi 42 virksomheder på kursus i sociale medier og Digitalt Ledelseskultur, og jeg oplever, at flere under coronakrisen har set nødvendigheden af at kunne tilbyde nethandel, fortæller Thomas Rasmussen.

Business Lolland-Falster begyndte for tre år siden at udbyde kurser til lokale virksomheder med henblik på digital omstilling.

- Og der er eksempler på lokale butikker, der har øget den samlede omsætning markant efter en digital omstilling med en webshop, lyder det fra Thomas Rasmussen.

Forretningschefen pointerer iøvrigt, at nethandel ikke udelukker fysisk handel i lokale butikker.

- Jeg ser faktisk den digitale omstilling som en forudsætning for, at vi lokalt på Lolland-Falster fortsat vil have en levende detailhandel i vores midtbyer med liv, oplevelser og aktivitet. Nethandel skal nemlig bidrage til den enkelte butiks overskud, og hvis butikken iøvrigt er god nok, så vil kunderne også fysisk finde vej til butikken, vurderer Thomas Rasmussen, der iøvrigt mener, at den lokale detailhandel på det punkt er længere i den digitale omstilling end tilfældet er i andre landsdele.

Business Lolland-Falster har iøvrigt nye kurser i støbeskeen til foråret 2021 og igen i efteråret 2021.

Flere lokale butikker supplerer forretningen med webshop. Foto: Flemming K. Karlsen/Arkiv
  • Flere lokale butikker supplerer forretningen med webshop. Foto: Flemming Keith Karlsen/Arkiv
  • Internethandelen er steget under coronakrisen. Foto: Mads Jensen/Arkiv
  • Flere lokale butikker supplerer forretningen med webshop. Foto: Flemming K. Karlsen/Arkiv
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen