Mellemledere er ineffektive i krisetider. De bruger mere tid på administrative opgaver og møder i krisetider.
Krisen kradser på ledelsesgangene i de danske virksomheder.
Hele 75 procent af mellemledere siger, at de brugere mere tid på administrative opgaver og møder end før finanskrisens udbrud i 2008, viser en undersøgelse fra rådgivningsvirksomheden Coach?n Move.
Samtidig siger seks ud af 10 af mellemlederne, at de bruger mindre tid på personaleledelse. Men topledelsen har den stik modsatte opfattelse, og den brist skader produktiviteten, konstaterer direktør Kim Paasche fra Coach?n Move.
- Der er en klar tendens til, at mellemledernes primære opgave nedtones, når ledelsen skal håndtere kriser. Ledelsen fokuserer på kontrol og data, siger han og fortsætter:
- Det er en helt naturlig reaktion, men konsekvensen er, at mellemlederne bruger uforholdsmæssigt meget tid på at tackle topledelsens behov.
I forvejen prioriterer mellemledere ikke direkte personaleledelse og rundspørgen viser, at den tendens er kraftigt forstærket under krisen.
- Det vi ser nu, er et enormt tidsspilde, fordi mellemlederne i stigende grad sidder i møder og arbejder med administrative opgaver, og det kan ikke undgå at gå ud over produktiviteten, siger Kim Paasche.
Direktøren mener, at krisehåndtering forlænger krisen. Han vurderer, at direktionerne ikke har fokus på at sikre, at mellemlederne bruger deres tid på at lede medarbejderne mest effektivt i den rigtige retning.
- Det virker helt skævt, at mellemledernes tid til administration og møder ligefrem accelererer under krisen på bekostning af skarp personaleledelse, der kan øge virksomhedernes produktivitet, siger Kim Paasche.
Coach?n Move har spurgt mere end 50 større danske virksomheder om deres interne arbejdsgange før og efter finanskrisens udbrud i 2008.
/ritzau/