Grønne danske virksomheder sælger bedre i udlandet end gennemsnittet, lyder konklusionen i ny undersøgelse. Klimateknologi er en eksportsucces.
Grønt fokus betaler sig på virksomhedernes bundlinje. Danske virksomheder inden for energi- og klimateknologi har en markant stærkere eksportevne end gennemsnittet af landets virksomheder, lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet i samarbejde med DI Energibranchen.
Bundlinjen er, at eksportevnen for de grønne virksomheder er steget de seneste 10 år med i alt 10 procentpoint, mens den gennemsnitlige eksportevne for danske virksomheder er uændret.
Dermed er Danmark overraskende godt rustet til at konkurrere internationalt, siger professor Philipp Schröder fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.
- Da danske virksomheder i forvejen har en flot eksportevne, så overraskede det os at se et signifikant højere tal for DI Energibranchens virksomheder, der på ingen måde er lige så etableret som den gennemsnitlige eksportvirksomhed, siger Philipp Schröder i en pressemeddelelse.
Det er især de grønne virksomheders teknologi- og videnstunge produkter, som udlandet vil have fat i, konkluderer undersøgelsen, som er den første af sin art. Forskerne har set på alle danske virksomheder gennem de sidste 15 år.
Branchedirektør Anders Stouge fra DI Energibranchen ser gerne mere attraktive rammer for energi- og klimavirksomheders produktion og udvikling i Danmark.
- Der er ingen tvivl om, at vi skal satse benhårdt på forskning, udvikling, demonstration og markedsmodning. Det skal ske samtidig med et fokus på den forretningsmæssige side og evnen til at sælge videntunge produkter og løsninger, siger Anders Stouge.
I fremtiden vil forskergruppen fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet blandt andet holde fokus på virksomheder inden for energi- og klimateknologi. Gruppen har fået 5,8 millioner kroner fra Tuborgfondet til forskningsprojektet "Made In Denmark 2050".
/ritzau/