Danske virksomheder undgår at gå i dialog med kunderne via Facebook. Landets største teleselskab TDC er blandt de forsigtige, men lover en profil inden længe.
Selv om mere end to millioner danskere er på Facebook, er 70 procent af de store danske virksomheder tilbageholdende med at gå i åben dialog på det populære sociale medie.
Det viser en analyse fra Holm Kommunikation, som har undersøgt 250 af de største danske virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier.
Direktør Claus Bendsen, der rådgiver danske og internationale virksomheder om kommunikation, mener, at sociale medier som Facebook virker skræmmende for virksomhederne. Her er dialogen nemlig på forbrugernes præmisser.
- Men sociale medier er kommet for at blive. Og det er et øget krav fra brugerne om åbenhed og dialog også. Virksomhederne er derfor nødt til aktivt at tage stilling til, om og hvordan de vil være til stede på de sociale medier, siger Claus Bendsen fra Holm Kommunikation.
Danmarks største teleselskab, TDC, er en af de virksomheder, hvor kunderne leder forgæves, hvis de vil i dialog med virksomheden på Facebook.
Kommunikationsdirektør Nicolaj Due fortæller, at teleselskabet i stedet har ansatte til at følge med på sidelinjen i forskellige sociale medier.
- Hvis de så møder nogle TDC-kunder, som diskuterer problemer med produkter, så går vi ind i debatten og fortæller, hvordan vi kan hjælpe dem, siger han.
Det har TDC haft så gode erfaringer med, at de er lige på nippet til at springe ud i en åben Facebook dialog med deres kunder.
- Det er en måde at kommunikere på, som er ny for os som virksomhed, og derfor har vi været forsigtige. Men vi kan absolut se et stort potentiale i det, og derfor har vi i løbet af maj også en Facebook-profil, siger han.
/ritzau/