En ud af fire glemmer at spærre en mistet mobiltelefon - og kun få kender den store selvrisiko på mobilen.
Alt for mange glemmer at melde til deres teleselskab, hvis de mister deres mobiltelefon. Det vurderer Telekommunikationsindustrien i Danmark efter at have foretaget en undersøgelse blandt mobilbrugere.
Blandt 417 adspurgte huskede 72 procent at spærre mobiltelefonen, når de mistede den. Mere end hver fjerde gjorde det altså ikke.
Næsten lige så slemt er det, at ni ud af ti ikke er klar over, at der er en selvrisiko på 8000 kroner, hvis man ikke sørger for at få den mistede telefon spærret.
Mobilsløseriet bekymrer Jakob Willer, der er direktør i teleselskabernes brancheorganisation.
- Når man mister sit dankort, er det helt naturligt for alle danskere, at man i huj og hast ringer for at få det spærret. Sådan er det desværre ikke med mobilen. Det kan blive dyrt for forbrugeren, siger han.
Jakob Willer påpeger, at med de utallige muligheder, der er for at bruge en moderne mobiltelefon, kan en regning hurtigt løbe løbsk.
- Alt for mange glemmer, at man i dag kan købe alt fra busbilletter til spil og colaer med en mobil. Det betyder, at regningen hurtigt kan løbe op i mange tusinde kroner, hvis mobilen havner i hænderne på den forkerte, påpeger han.
/ritzau/