Danskerne er blevet et mindre tørstigt folkefærd målt på øl. På 10 år er forbruget faldet med en tredjedel.
Vi slæber ikke så mange øl hjem fra supermarkedet som tidligere. På blot 10 år er ølforbruget faldet, og vi dropper hver tredje kasse øl, skriver Dansk Handelsblad.
Og tallene taler deres tydelige sprog for udviklingen i ølmarkedet i Danmark. I 2010 blev der solgt cirka 380 millioner liter øl på det danske marked - et fald på seks procent i forhold til året før.
Salget vil også falde i år, vurderer bryggerigiganten Carlsberg.
- Vi forventer, at ølmarkedet også vil falde i 2011 med et par procent. Men vi tror, at det dramatiske fald oven på finanskrisen er et overstået kapitel, siger administrerende direktør for Carlsberg Danmark Jesper B. Jørgensen.
Carlsberg har en markedsandel på omkring 56 procent i Danmark. Og her vil man ikke passivt se på, at danskernes indkøb af øl i supermarkederne fortsætter med at falde. Nu satser man på nye øl med sundhedsprofil og på at få flere kvinder til at købe øl.
- Vi kommer med nye produkter med lav alkohol, der bygger på, at vores produkter er rene og naturlige. Og vi vil lave en målrettet indsats over for kvinder, siger Jesper B. Jørgensen og fortsætter:
- Vores væsentligste målgruppe er dog fortsat mænd, der står for over 80 procent af forbruget af vores øl.
I Royal Unibrew siger Hans Savonije, international salgsdirektør for Europa, at innovation og nye produkter bliver et hovedpunkt for at få flere til at købe mere øl.
- Vi ser på andre markeder øl, der blandes med andre produkter, og nye smagsvarianter, og det vil vi også se mere til herhjemme, siger han til bladet.
/ritzau/