Knap 70 procent har handlet på internettet i løbet af 2010. Især rejser og kulturelle oplevelser er populære.
Flere og flere danskere vælger internettet, når der skal købes rejser, tøj, elektronik og biografbilletter.
Næsten syv ud af 10 - eller 2,7 millioner - valgte i 2010 at handle på nettet. Det er en stigning på hele 13 procentpoint siden 2006, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Heraf har knap 70 procent købt rejserelaterede produkter såsom overnatninger. Næsten lige så mange har købt biograf- og teaterbilletter, mens lidt under halvdelen har shoppet tøj, sports- og fritidsudstyr på nettet.
Når det kommer til kønsfordelingen, er der ikke mange overraskelser. Mændene er flittigst, når det kommer til at købe elektronik og computerspil, mens kvinderne køber mere tøj på nettet.
Også når det kommer til de kulturelle oplevelser som en tur i teatret, ligger kvinderne en smule foran.
Mere end 40 procent har handlet i andre EU-lande, mens hver femte har shoppet uden for EU's grænser. I begge tilfælde er der tale om en stigning.
Danskerne smider dog flest penge inden for landets grænser. Fire ud af fem har købt ind hos danske internetforhandlere, viser tallene fra Danmarks Statistik.
Sammenlignet med de andre EU-lande er Danmark generelt med i toppen, når det kommer til online-shopping.
Det gælder dog ikke dagligvarer, hvor Danmark ligger under EU-gennemsnittet. Kun hver 10. købte ind på nettet, mens de andre EU-lande samlet set ligger på 13 procent.
/ritzau/