Ikea er Danmarks bedste brand, hvis man spørger forbrugerne. Apple og Bilka ligger på de næste pladser.
Man får mest værdi for pengene, god kundeservice og en god købsoplevelse, hvis man går i Ikea.
Det mener 1500 danskere, der har været med i en undersøgelse fra prissammenligningstjenesten Kelkoo.
- Ikeas forretningsmodel har klar fokus på at levere værdi for pengene, hvilket i Danmark har stor betydning for forbrugerne - ikke mindst i det nuværende økonomiske klima, siger Bo Jensen, der er landedirektør for Kelkoo i Danmark.
At Ikea ligger så højt skyldes, at møbelkoncernen scorer højt i de kategorier, som er vigtige for danske forbrugere. Over hver anden af de danske forbrugere peger på, at "Mest værdi for pengene" har størst betydning, når de skal vælge, hvor de vil handle.
Også selve oplevelsen ved købet er vigtigt for danskerne. Igen er det her Ikea, som vurderes højst af forbrugerne, efterfulgt af Bilka, Magasin du Nord og Føtex.
På andenpladsen kommer Apple. Mærket vurderes for at være mest cool og innovativ, og Apple scorer samtidig højt, når det gælder kategorierne troværdighed, levering og købsoplevelse online.
Den store varehuskæde Bilka, hvis første butik åbnede i 1970, kom ind på tredjepladsen.
Bilka har en stærk dansk identitet og scorer højt, når det gælder kundeservice og købsoplevelse. Og inden for kategorien "Gode tilbud" topper Bilka listen.
Flere end 6 ud af 10 forbrugere prioriterer enten "Mest værdi for pengene" eller "Gode tilbud" over alle andre kategorier.
- Det er ikke nogen overraskelse, at "Mest værdi for pengene" har den største indflydelse, ikke mindst når man tager den økonomiske usikkerhed for øjeblikket i betragtning, siger Bo Jensen.
/ritzau/