Det er ikke nyt tøj, der for tiden belaster danskernes budget. I år er salg af tøj faldet med 6,9 procent.
Nye bukser og kjoler ryger ikke over disken i samme fart som tidligere. Danskerne har for alvor spændt livremmen ind, når det gælder nyt tøj.
Fra december 2010 er salget af tøj faldet med 6,9 procent, viser tal fra Danmarks Statistik.
Heller ikke slutudsalget i september fik flere til at købe sig fattige i nyt tøj. I denne måned faldt salget med 0,6 procent i forhold til måneden før, viser tallene.
Samlet var detailsalget i september på samme niveau som i august. Men det ligger stadig på et meget lavt niveau.
Selv om danskerne trang til at holde igen på pengene ramte blandt andet salget af tøj, sko og babyudstyr hårdt, skal det ses i lyset af, at det trods alt i december 2010 var den varegruppe, der lå på det højeste niveau i forhold til basisåret 2005.
Faldet i salget af tøj blev opvejet af en stigning i den største varegruppe, fødevarer og andre dagligvarer, hvor omsætningen steg med 0,2 procent i september. Siden december 2010 er salget af dagligvarer faldet med 0,8 procent.
/ritzau/