Annonce
Erhverv

Danskernes vaner ændrer sig - mediebranchen taber omsætning

Dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade er generelt gået tilbage i omsætning fra 2016 til 2017, viser analyse. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Omsætningen falder for de skrevne medier som dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade.

Mens det generelt går godt for dansk økonomi, så tabte mediebranchen omsætning fra 2016 til 2017.

Det viser tal fra en analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen, der er blevet offentliggjort tirsdag. Omsætningen i mediebranchen faldt fra cirka 29,3 milliarder kroner i 2016 til 28,5 milliarder i 2017. Det er et fald på tre procent.

Særligt slemt er det gået ud over skrevne medier som dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade. Også inden for dansk tv og streaming er det gået tilbage. De tabte fire procent af omsætningen i 2017.

I brancher som forlag og radio har der dog været fremgang, fremgår det af analysen.

Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen fortæller, at danskernes medievaner har ændret sig.

- Det er tydeligt, at danskernes medievaner ændrer sig med hastige skridt. Vi fortsætter med at læse færre trykte aviser, og flere og flere af os benytter udenlandske streamingtjenester som for eksempel Netflix og Amazon Prime frem for at se flow-tv på de traditionelle tv-kanaler, siger han i en pressemeddelelse.

- Den udvikling rammer i høj grad mediebranchen, som samlet set tabte tre procent af omsætningen i 2017.

- Værst gik det ud over nyheds- og aktualitetsmedier som for eksempel dagblade og lokalaviser, der tegner sig for en tilbagegang på seks procent, lyder det videre.

Den nye analyse viser desuden, at det er få store danske og udenlandske koncerner, som sidder på omsætningen i den danske mediebranche.

Eksempelvis står JP/Politikens Hus og Egmont for 32 procent af den samlede omsætning i branchen. Begge koncerner omsætter for over en milliard kroner.

Det fremgår også af analysen, at branchens ansatte er centreret om København.

59 procent af mediebranchens beskæftigede målt i årsværk havde i 2017 bopæl i Region Hovedstaden. Det er opgjort uden Bornholm.

  • Avisforsider, Aviser
    Dagblade, lokalaviser, magasiner og ugeblade er generelt gået tilbage i omsætning fra 2016 til 2017, viser analyse. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Annonce
Annonce
Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang