Carlsberg er blandt de danske virksomheder, som vil benytte sig af muligheden for at betale sig til reklametid i dansk film og tv næste år.
Næste år er det nok ikke tilfældigt, hvis der bliver knappet en Carlsberg øl op i en dansk film.
Store danske virksomheder står på spring for at få deres deres varer med i danske tv-udsendelser og film, når produktplacering bliver tilladt fra 2011.
Den danske bryggerigigant Carlsberg har længe haft succes med at få håndbajere og Carlsberg-lastvogne til at spille med i udenlandske film og tv.
Og Carlsberg er ikke sene til at gribe chancen, når den opstår herhjemme, lyder det fra bryggeriets marketingdirektør i Danmark, Kirsten Ægidius.
- Vi synes selvfølgelig, det er rigtig interessant at se på, hvilke muligheder det giver. Efter sommerferien vil vi starte en dialog med udbyderne, og vores medie- og reklamebureauer vil undersøge mulighederne nærmere, siger hun.
Kirsten Ægidius siger, at det vigtigste for Carlsberg er, at produkterne er sat ind i en naturlig sammenhæng, og at der er tænkt over målgruppen.
- Det skal ikke være en film for de 40-årige med et produkt for de 25-årige.
Og så skal produktplacering være en mere effektiv måde at nå ud til forbrugerne, end de muligheder, vi allerede bruger i dag - for eksempel almindelig reklamefilm, siger hun.
TV produktionsselskaberne og TV2 har efterspurgt muligheden for at invitere virksomheder inden for i fjernsynet og på det store lærred i årevis, fordi det er tilladt mange steder i udlandet. Men ikke alle er lige begejstrede ved udsigten til danske film og tv produktioner som reklamesøjler.
Forbrugerrådet er en af de skarpeste kritikere.
- Vi er lodret imod produktplacering. Det er det samme som skjult reklame og bryder med det grundlæggende forbrugerprincip om, at man skal kunne se, hvad der er en reklame, så man har mulighed for at vælge det fra, siger Mette Boye, afdelingschef i Forbrugerrådet.
Hun mener, at skjult reklame frarøver forbrugerne muligheden for at være kildekritiske.
/ritzau/