Det har i årtier været gratis at betale regninger med betalingsservice. Det er det ofte ikke længere.
Bankernes betalingsservice blev indtil for få år siden solgt som en gratis tjeneste. I dag kræver virksomheder i stigende grad gebyrer for at modtage penge fra kunderne via betalingsservice.
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten med henvisning til tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. De viser, at virksomheder mindst 19 millioner gange om året kræver typisk 5-20 kroner per betaling via betalingsservice. Og tallet er stigende.
For nogle familier kan omkostningerne løbe op i 500 kroner eller mere om året.
- Det giver et element af uigennemskuelighed og er i praksis en skjult prisforhøjelse, lyder kritikken fra Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.
- Hvis en vare koster 199 kroner, skal prisen være 199 kroner og ikke tillægges et eller andet gebyr på et senere tidspunkt, siger Rasmus Kjeldahl til Jyllands-Posten.
I dag betaler virksomheder omkring fem kroner for hver regningsopkrævning til Nets - tidligere PBS. Men over for kunderne drejer flere virksomheder en ekstra gang på gebyrskruen.
Mens Nets opkræver fem kroner hos Telia, kræverTelia 9,75 kroner hver måned af kunder med betalingsservice. Det sikrer ifølge Jyllands-Posten årligt Telia en ekstraindtægt på omkring 13 millioner kroner.
Hos Nets synes man imidlertid ikke, at der er basis for noget gebyr:
- Vi kan meget bedre forstå de virksomheder, som giver de af deres kunder, som betaler med betalingsservice, rabat, siger direktør for infrastruktur i Nets, Tina Füssel.
I dag benytter 96 procent af alle husstande betalingsservice, og sidste år blev mere end 194 millioner regninger betalt herigennem.
/ritzau/