Østeuropa har svunget mellem at være et guldæg eller et sort hul for Carlsberg, men nu lysner det i regionen.
Det var lige før, at finanskrisen brød ud i lys luge, at Carlsberg købte sig ind i Østeuropa for et astronomisk beløb.
Dengang var udsigterne lyse, men i de ni år siden da har bekendtskabet været problematisk for det danske bryggeri. Men nu ser det bedre ud.
Handelsopdateringen fra Carlsberg efter første kvartal viser en solid vækst i Østeuropa og ikke mindst bedring i det omtumlede Rusland.
- På nuværende tidspunkt tror jeg, man har set det værste, der kan komme fra Østeuropa. Valutakursen er med Carlsberg, og det russiske marked ser trods alt ud til at have ramt bunden, siger Carlsberg-analytiker hos Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen.
Carlsberg købte sig ind Rusland og Østeuropa via det 60 milliarder kroner store opkøb af Scottish & Newcastle i 2008. Her fik man Baltic Beverages Holding med, og købet blev set som overtagelsen af en guldkalv.
- Man kiggede på et Rusland i vækst og et land, hvor ølforbruget per borger forventedes at stige med 50 procent. Det ville gøre landet til verdens største marked.
- Så blev man overrasket af en Putin og en Medvedev, der pludseligt fik fokus på folkesundheden, siger Ricky Steen Rasmussen.
Det førte til en række nye reguleringer af ølmarkedet, blandt andet markant højere afgifter og senest et forbud mod store plastflasker.
Desuden bragte Rusland sig med annekteringen af Krim og konflikten i Ukraine sig på kollisionskurs med Vesten, hvilket sendte økonomien på retræte.
Samlet fik det i en periode Østeuropa til at ligne alt andet end en guldkalv for Carlsberg.
I 2015 måtte Carlsbergs nedskrive værdien af sin østeuropæiske forretning så kraftigt, at bryggeriet gav et milliardunderskud.
- Nu er vi igennem det værste, når det kommer til nye regler på markedet og - tror jeg - usikkerheden i Østeuropa.
- Og nu er man den største spiller på mange af de her markeder, der er på vej frem. Det er ikke så dumt igen, siger Ricky Steen Rasmussen.