Flere kommuner opsætter restriktioner mod lastbiler i bymidter. Vognmænd er frustrerede og mener, at forbuddene øger CO2-udslip.
CO2-udslippet vokser, når kommuner laver zoner, hvor lastbiler ikke må køre, eller kun tillader små lastbiler i bymidter.
Det konkluderer erhvervsorganisationen DI i en ny analyse. DI Transport har spurgt 225 virksomheder, om de oplever flere restriktioner mod lastbiler. 80 procent oplever, at der er kommet flere restriktioner mod at køre i byerne i de seneste fem år.
Og 70 procent af vognmændene mener, at der er kommet flere restriktioner for varelevering i byerne.
I Kolding, Århus og Hillerød må kun små lastbiler aflevere varer på gågaden. Andre kommuner for eksempel Køge og Odense overvejer forbud mod større lastbiler i et større område.
Erhvervspolitisk konsulent hos DI Rune Noack siger, at restriktioner er lig med et øget udslip af drivhusgassen, CO2.
- Man skal bruge flere lastbiler, og det øger forbruget af brændstof og dermed udslippet af CO2. Når man skal køre i mindre lastbiler, er man nødt til at køre i stjernekørsel fra butikken til lageret, i stedet for at køre med en lastbil.
Spørgsmål: Men kommunerne laver jo heller ikke zoner for nedbringe CO2-udslip. Det handler om først og fremmest om trafiksikkerhed. Overser du ikke det?
- Selvfølgelig skal man ikke gå på kompromis med trafiksikkerheden, men forbuddene giver flere lastbiler, siger Rune Noack og tilføjer, at forbud mod lastbiler over 18 tons, som Køge overvejer, ikke giver færre lastbiler.
- Man kan ikke se forskel på en lastbil på 18 eller 24 ton. Den på 24 ton har en ekstra aksel, så den kan bære mere, men det er den eneste forskel. Derfor er forbuddet ikke logisk, siger han.
/ritzau/