Annonce
Erhverv

Digitalisering medfører succes

forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Anders Knudsen

Den del af detailhandelen på Lolland-Falster, der satser på digitalisering, har succes, lyder det.

En række lokale detailhandelsforretninger har stor succes i kølvandet på en digital omstilling af deres forretning.

- Jeg har kendskab til en række lokale forretninger fordelt i hele landsdelen, der i de sidste fire måneder af 2020 ligger et godt stykke over indeks 100. De har ganske enkelt haft bragende succes, fortæller forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster.

Han oplyser, at der er tale om lokale detailhandelsforretninger, der det seneste år har omstillet deres forretning til at have en ny, moderne webshop kombineret med også at være til stede på de sociale medier.

- Billedet er, at det især gælder de enkeltmandsejede forretninger, der hurtigt under coronakrisen kunne omstille sig, der har haft succes. Kædeforretningerne har haft sværere ved det, vurderer Thomas Rasmussen.

Inden coronakrisen indtraf, og landet lukkede ned, var der ifølge Thomas Rasmussen allerede en udvikling i gang, hvor behovet for at detailhandelsforretningerne også udviklede sig på de digitale platforme.

- Men coronakrisen har med nedlukninger i høj grad skubbet på den udvikling, og de handelsdrivende, der har satset på digitaliseringen, har også haft succes, og det viser det sig nu, siger Thomas Rasmussen.

Lokal handel på nettet

Den lokale detailhandel har i løbet af coronakrisen mere end nogensinde opfordret til, at man handler lokalt.

- Den succes som en række lokale detailhandelsdrivende oplever i den digitale del af forretningen om, at kunderne gerne vil handle lokalt - ses også på, at kunder gerne vil handle lokalt på nettet, slår han fast.

Thomas Rasmussen pointerer, at succesen ikke kun kommer med at have en Facebook-side og en webshop.

- Erfaringerne viser, at en webshop og det at være tilstede på de sociale medier og kommunikere med kunderne digitalt, kræver ligeså meget manpower som en fysisk butik. Det er vigtigt, at man sætter ressourcer af til den del af forretningen også, siger Thomas Rasmussen.

Business Lolland-Falster har i flere omgange i samarbejde med Celf gennemført digitaliseringsforløb for detailhandelsvirksomheder.

- Vi starter et nyt forløb op her til foråret, og jeg er overbevist om, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt, siger Thomas Rasmussen, der vurderer, at coronakrisen, som kriser i det hele taget, presser erhvervslivet til at tænke nyt og anderledes.

- Med kriser bliver der gået nye veje. Lokale detailhandelsforretningers omstilling til også at være massivt til stede digitalt er et eksempel på det. Når der så kommer succes ud af det, så er der kommet noget positivt ud af det negative, siger Thomas Rasmussen.

Læs også artiklerne: "Hos Lohse er primært webshop med butik" - "Guldmed: Mere synlighed på sociale medier" og "Parfumeri: Digital handel afgørende for omsætning"

  • forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Annonce
Annonce
Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle