Samråd gav ikke svar på, hvor meget det vil koste DSB at forøge kapaciteten, hvis betalingsring indføres.
DSB har ikke lavet nogen beregninger for, hvor meget det vil koste at udvide sin kapacitet med 50 procent.
Flere siddepladser i togene er en afgørende forudsætning for, at S og SF's forslag om at etablere en betalingsring for bilister omkring København, kan gennemføres.
Skal bilisterne til at betale for at køre ind i hovedstaden, vil det skabe yderligere pres på den kollektive trafik, og det vil kræve investeringer i flere togsæt og lokomotiver.
På tirsdagens samråd i Folketingets Trafikudvalg om betalingsringen oplyser transportminister Hans-Christian Schmidt (V), at DSB's ledelse ikke har kendskab til de konkrete udgifter ved en udvidelse af kapaciteten.
Lørdag sagde en direktør i DSB ellers, at der allerede er lavet analyser af, hvor meget det vil koste at forøge kapaciteten med 50 procent, og at det kan gøres rimeligt hurtigt. Men mandag trak DSB i land og sagde, at der er behov for flere analyser.
- Jeg bad derfor DSB om at blive orienteret om udtalelserne, for det ville jo være skønt, hvis problemet kan løses hurtigt, men DSB har ikke tal for investeringerne. De præcise omkostninger kendes ikke, siger ministeren på samrådet.
Hans Christian-Schmidt beskyldes af SF for "magtmisbrug" som følge af de divergerende udmeldinger fra DSB om kapaciteten.
- Jeg har ikke fået DSB til at ændre synspunkt, siger ministeren flere gange under samrådet.
Hans Christian-Schmidt kritiserer i stedet S og SF for, at deres udspil om betalingsringen er underfinansieret.
Betalingsringen skal træde i funktion ved indgangen til 2014, men allerede fra 1. januar 2012 skal billetpriserne sættes markant ned, ifølge forslaget.
S og SF vil afsætte 1 milliard kroner om året til at nedsætte taksterne, men ifølge transportministeren vil det koste 1,2 milliarder kroner at sænke priserne.
Desuden vil det vare to år, før der begynder at komme indtægter fra bilisterne.
- Vi er ved at slå et kæmpe hul, siger Hans Christian-Schmidt om den manglende finansiering.
SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr siger efter samrådet, at set over en længere årrække vil udgifter og indtægter ved indførelsen af en betalingsring komme i balance.
/ritzau/