DSB har siden december stået for den regionale togtrafik i Göteborg, og det ændres der ikke på
Mens DSBFirst i Sverige risikerer at miste kontrakten på togtrafikken over Øresund, så er selskabets få måneder gamle kontrakt på regional- og pendlertrafikken i Göteborg ikke i fare for at blive frataget selskabet.
Det oplyser den svenske myndighed på området, Transportstyrelsen, der mandag modtog den økonomiske redegørelse, styrelsen havde udbedt sig fra DSBFirst Sverige. Men dokumenterne omfatter altså ikke økonomien i DSBFirst Väst.
- DSBFirst Väst er en del af DSB Sverige, og derfor ikke omfattet af den redegørelse, vi har udbedt os, forklarer presseansvarlig for vej- og togtrafik i Transportstyrelsen, Henrik Olars.
Transportstyrelsen har udbedt sig redegørelsen for at vurdere om togselskabets økonomi er tilstrækkelig stærk til, at myndighederne vil lade det fortsætte med at stå for togdriften over Øresund og i det sydlige Sverige.
Opfylder DSBFirst Sverige ikke myndighedernes krav, kan det miste sin licens på driften af Øresundstrafikken. En afgørelse ventes i løbet af nogen uger.
Retten til at stå for driften af togtrafikken i og omkring Göteborg sikrede DSB sig sammen med det britiske First Group i september 2009.
DSB ejer 70 procent af DSBFirst Väst, mens First Group ejer de øvrige 30 procent.
Kontrakten i Göteborg trådte i kraft den 12. december 2010 og omfatter cirka 10 millioner togkilometer årligt. Det årlige passagergrundlag er på cirka 15 millioner, som fra 2012 ventes at stige med 30-40 procent, når en ny strækning indvies.
Aftalen i Göteborg gælder frem til december 2018 med mulighed for en forlængelse på to år. Da DSB annoncerede udbuds-sejren i september 2009, blev den værdisat til cirka to milliarder kroner over hele kontraktperioden.
- Med denne sejr skriver vi i dag DSB-historie. Vi tordner frem i Sverige, sagde Søren Eriksen i august 2009.
Han blev afskediget 17. marts i år. Angiveligt som følge af stærkt kritiske revisionspåtegninger i regnskabet for DSB om samarbejdet med DSBFirst.
/ritzau/