Trafikmyndighederne i Danmark og Sverige er medansvarlige for den økonomiske deroute, mener DSBFirsts direktør
Den danske og svenske stat er medansvarlige for uføret, og kun de kan få os på sporet igen.
Så kontant er meldingen fra DSBFirst, som efter flere ugers tavst tilløb nu melder sig ind i rivegildet om selskabet og dermed Kystbanens og Øresundstrafikkens fremtid. Det skriver Politiken.
- Hvis man virkelig ønsker trafik på Øresund i den nuværende konstruktion, er det vigtigt nu, at alle parter hjælper til med at få lavet ændringer, så økonomien hænger sammen fremadrettet, siger administrerende direktør Karsten Røn Andersen.
Han peger på, at de økonomiske kvaler skyldes en række forhold, som DSBFirst ikke er herre over. Væsentligst er ifølge direktøren, at køreplanerne stiller urealistiske forventninger til driften, og at det togmateriel, som stilles til rådighed, er for ringe.
- Det, vi bokser ekstremt meget med, er køreplanen. Det er de forbundne kar, der betyder, at et tog fra Göteborg, som undervejs oplever en signalfejl, ophober forsinkelser, så toget er 20 minutter forsinket, når det rammer Danmark.
Det er simpelthen et must at finde frem til en mere robust køreplansmodel, siger han.
DSBFirst skylder over 300 millioner kroner til DSB, og ifølge DSB's årsregnskab vil datterselskabet komme ud af 2010 med et underskud på mellem 145 og 218 millioner kroner.
Både de danske og svenske trafikstyrelser afviser umiddelbart at hjælpe DSBFirst.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) peger på, at Trafikstyrelsen sidste år imødekom DSBFirsts ønske om en justering af køreplanen.
- DSBFirst har fået det nøjagtig, som de gerne vil have det. Nu vil de have nye ting, men vi kan jo ikke lave hele udbuddet om, for så kommer der en masse andre selskaber ind og siger, at DSBFirst får en fortrinsstilling, siger han.
/ritzau/