Talsmand for pendlerne er fortrøstningsfuld over for opsplitning af togene over Øresund.
- Det har jeg arbejdet på i to et halvt år.
Sådan lyder det kontant fra Michael Randropp, der er talsmand for Pendlerklubben Kystbanen. Han glæder sig til, at der nu kommer ro på passagertrafikken på Kystbanen, efter DSB tirsdag offentliggjorde planerne om at lukke DSBFirst.
- Jeg skal hjem i aften og have en lille fjer på. Og se frem til at jeg nu nok kun skal bruge fem timer om ugen i stedet for et sted mellem 15 og 20 timer på mit frivillige arbejde som talsmand, siger Michael Randropp.
Han mener, at opsplitningen af DSBFirst er en "super-løsning" for alle brugere af Kystbanen både på den danske og på den svenske side.
- På den lange bane er man ikke i mål endnu. Men jeg tror, at samarbejdet mellem Danmark og Sverige er blevet styrket med den her krisesituation. Og det håber jeg, man arbejder videre med, siger talsmanden.
Fra og med 10. december er det DSB, der kører på den danske side, mens det bliver franske Veolia Transport, der skal stå for togdriften på den svenske side.
For pendlerne kommer det ikke til at betyde det store, at der er to operatører på driften. De kan blive siddende i togene mellem de to lande, mens det er personalet, der kommer til at skulle bytte pladser i henholdsvis København og Malmø.
- Selvfølgelig er det altid en ulempe, at et selskab bliver delt op. Men den økonomiske situation for DSBFirst har betydet, at man ikke har haft de nødvendige ressourcer, påpeger Michael Randropp.
DSB-direktør Klaus Pedersen har lovet, at der kommer flere tog på strækningen, at de kommer til at køre mere præcist. Og han håber ikke, at det vil betyde højere billetpriser.
- Jeg har mange gange hørt noget, som ikke er sket. Men jeg ved, at der er kommet ekstra togsæt i nat, så der er kommet mere kapacitet, siger pendlertalsmanden og fortsætter:
- Det er vigtigt, er, at man nu får styr på vedligeholdelsen. Så togene bliver repareret til tiden, så de kommer ud og køre på skinnerne, siger han.
/ritzau/